تبلیغات
گروه حسابداری و حسابرسی حساب پردازان برتر - مطالب اردیبهشت 1392
" ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی در استان تهران و البرز با همکاری تیم مجرب و حرفه ای"
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
منظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شده)چیست؟
به عنوان مثال فرض كنید در صورتی كه هدف تغییر نوع محصول تولید شده یا افزایش تولید باشد باید اطلاعات دقیقی از هزینه تولید وجود داشته باشد تا بتوان تصمیم گرفت كه اگر ماشین آلات جدید خریداری شوند مقرون به صرفه است و یا ماشین آلات تعویض شوندو یا اینكه ماشین آلات اجاره گرفته شوند و یا بهتر است حقوق پرسنل افزایش داده شود ویا باید مقدار پرسنل افزایش داده شودو بسیاری از انواع تصمیمات مدیریت درموارد مشابه فوق الذكر مشروط بر اطلاعات حسابداری بهای تمام شده می باشد .

كاربرد حسابداری بهای تمام شده و نرم افزارها و برنامه های حسابداری آن چیست؟
گاهی تصور می شود كابرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به كارخانجات و صنایع تولیدی می باشد هرچند شاید مشهورترین كاربردآن در این جهت باشدولی سایر موسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روشهای حسابداری بهی تمام شده در بانكها ، شركتهای بیمه ، عمده فروشیها، شركتهای حمل ونقل ،شركتهای هواپیمایی ،دانشگاههاو بیمارستانها در جهت كارایی بیشتر استفا ده می گردد.



چگونه هزینه شركت را كنترل كنیم

فشارهای فعلی بر بسیاری از صنایع ایران به ویژه تهدیداتی كه از طرف شركت‌های چینی و امثالهم به بخش‌هایی از بازارهای ما وارد شده است می‌تواند درس آموزنده‌ای برای تولیدكنندگان ایرانی باشد.


به زعم بسیاری از كارشناسان عمده‌ترین دلیل ضعف تولیدكنندگان ایرانی بالا بودن هزینه‌های تولید یا همان بهای تمام شده محصولات می‌باشد. این در حالی است كه در كشور ما منابع تولید مثل نیروی انسانی و انرژی بسیار ارزان‌تر از بسیاری از كشورهای رقیب است.
یكی از دلایل اصلی این ضعف می‌تواند ناشی از عدم استفاده از روش‌های علمی و تجارب شركت‌های رقیب در زمینه تولید، توزیع، فروش، تبلیغات و امثال آن باشد.
بنابراین با پیروی از تجارب دیگر شركت‌های موفق دنیا و به كارگیری روش‌های علمی و تجربه شده در زمینه كاهش هزینه‌ها و همزمان افزایش كیفیت محصولات می‌توان شركت‌ها و سازمان‌ها را در آستانه پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی آماده رقابت‌پذیری كرد و بقا و موفقیت آنها را تضمین كرد.
شركت‌ها و سازمان‌ها، فرآیندهایی را برای مدیریت هزینه طراحی می‌كنند. در ابتدای هر فرآیندی باید در مورد اینكه چه هزینه‌هایی و چقدر باید كاهش یابند، از كجا باید شروع كرد و كجا بیشترین توان را برای كاهش هزینه دارد، تصمیم‌گیری كرد.

ادامه مطلب

برای اینکه بچه‌هایتان را مدیر مالی بار بیاورید ، این چهار ترفند مالی را امتحان کنید

کافی‌است چند دلار پول به همراه چند فهم عمومی مالی به آنها بدهید ، چهار آزمایش زیر را انجام بدهید، توصیه‌ می‌شود این شگردها را روی بچه‌های‌تان امتحان کنید، درباره درس‌هایی که باید آموخته بشوند با آنها صحبت کنید و بعد پنهانی کلاهتان را قاضی کنید که آیا خود شما اسیر این کلک‌های مالی شده‌اید؟

1) بها دادن به امروز

بچه‌ها می‌توانند در بزرگسالی با پشتکار پول پس‌انداز کنند، به شرطی که یاد بگیرند خواسته‌هایشان را به تاخیر بیندازند. با این همه این مهارت به آسانی به دست نمی‌آید.
می‌خواهید بدانید چرا؟ فرض کنید پول توجیبی بچه‌ها هفته‌ای 5 دلار باشد. هفته بعد که برای گرفتن پول توجیبی خود به سراغتان آمدند به آنها حق انتخاب بدهید؛ یکی اینکه می‌توانند همان 5‌دلار همیشگی را همین الان دریافت کنند، یا 7‌دلار داشته باشند؛ یعنی افزایشی 40‌درصدی، به شرطی که بتوانند یک هفته صبر کنند.
«شلومو بنارتزی»، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید: «این به خواسته‌های آنی و لحظه‌ای مربوط می‌شود. اینکه الان هیچ پولی نگیری جالب به نظر نمی‌رسد بنابراین آنها احتمالا 5‌دلار را انتخاب خواهند کرد.»
این لزوما به این معنا نیست که فرزندان شما همه پول توجیبی‌شان را یکجا می‌خواهند. پروفسور بنارتزی که یکی از موسسان گردهمایی مالی رفتاری نیز هست، می‌گوید: «اگر به بچه‌ها پیشنهاد انتخاب بین 7‌دلار همین الان یا روزی یک دلار را بدهیم احتمالا بچه‌ها مانند بزرگسالان روزی یک دلار را به مبلغ هنگفتی که یک دفعه به‌دست بیاورند، ترجیح می‌دهند.»

ادامه مطلب

گردش مالی به چه دردی می‏خورد و چرا مهم است؟

یکی از سخت ترین کارهایی که یک کارآفرین باید انجام دهد، پیش بینی و برآورد "مقدار" و "زمان" نیاز به سرمایه است. تخمین نیازهای مالی و چگونگی تامین این نیازها برای موفقیت کسب و کارتان بسیار با اهمیت است. تعین هزینه های شروع وادامه کسب و کار یکی ازاولین کارهایی است که باید انجام دهید. این بخش به شما کمک می کند تا احتیاجات مالیتان را تخمین بزنید.

صورتحساب گردش مالی ، یک گزارش مالی است که نشان می دهد پول از چه منابعی بدست آمده و چگونه خرج شده است. صورتحساب گردش مالی وسیله با ارزشی برای کارآفرینان است چرا که بوسیله آن می توانند احتیاجات قرضی آینده و زمانبندی این احتیاجات را کنترل کنند و قروض خود را به موقع بپردازند. وقتی درآمد از مخارج بیشتر باشد، گردش مالی مثبت و هنگامی که مخارج از درآمد بیشتر باشد، گردش مالی منفی است. کارآفرینان باید مراقب گردش مالی منفی باشند چون این مسئله خطر بزرگی برای بقای کسب و کارشان محسوب می شود.

ادامه مطلب

بیلان حساب ارائه می دهد : حسابداری از راه دور یا حسابداری آنلاین(Telecommunication Accounting)

اعتماد امروز، آسایش فردا

خدمتی دیگر از موسسه حسابداری مالی و مالیاتی" بیلان حساب"

اعتماد امروز، آسایش فردا

 

دفترمرکزی : ملارد -سراسیاب - جنب خیابان امام 

حسابداری از راه دور یا حسابداری آنلاین  Telecommunication Accounting 

در عصر کنونی که عصر تکنولوژی و سرعت می باشد هر شرکت جهت دوام و بقا نیاز به استفاده از علم جدید دارد تا بتواند پیشرفت خود را تضمین نماید و همواره آگاهی مدیران از صورتهای مالی، نقش مهم و حیاتی در تصمیم گیری ایشان داشته و بهره مندی از علم حسابداری راهگشای آن می باشد.انتخاب و استخدام یک حسابدار خبره همیشه دغدغه مدیران بوده و پس از آن نیاز به یک مشاور مالی و مالیاتی در یک شرکت ملموس می باشد که هزینه های آن معمولا برای مدیران مقدور نمی باشد. بر اساس این نیاز مدیران و با توجه به سالها تجربه کارشناسان موسسه خدمات حسابداری مالی و مالیاتی "بیلــان حساب" برآن شدیم تا با تلفیق علم حسابداری و تکنولوژی روز دنیا، ابتکار نوینی را در راستای خدمات حسابداری پایه ریزی نموده است که در این روش ضمن برطرف نمودن معضلات فوق مزایای دیگری نیز دارد. حسابداری از راه در واقع دگردیسی (بهبود یافته) حسابداری سنتی به شمار می رود. به عبارت دیگر حسابداری از راه دور، حسابداری پویا می باشد زیرا در حسابداری استاتیک (شیوه سنتی و معمول امروزی) اعمال حسابداری یک شرکت محدود به مکان خاصی می باشد اما در حسابداری از راه دور یا همان حسابداری پویا اعمال حسابداری شرکت را می توان در هر نقطه از دنیا انجام داد.

موسسه خدمات حسابداری مالی و مالیاتی "بیلـان حساب" مفتخر است که این شیوه را برای اولین بار در ایـــــران اجرا می کند.


مـزایای حسابـداری از راه دور به شـرح ذیل مـی باشـد:

1- کاهش هزینه های حسابداری بیش از 50 درصد.

2- حسابداری دقیق و به روز در سیستم حسابداری.

3- دسترسی آسان به انواع گزارشات در هرزمان و در هر نقطه دنیا.

4- امکان ایجاد و دسترسی سایر شرکا از نقاط مختلف به طور همزمان.

5- امکان رویت ضمایم اسناد حسابداری در نرم افزار حسابداری.

6- امکان انجام حسابداری به صورت آفلاین.

7- مشاوره مالی و مالیاتی توسط مشاوران مالی شرکت.

8- کنترل امور حسابداری توسط کارفرما به صورت آنلاین.

9- بهره گیری از یک تیم خبره حسابداری به جای یک نفر.

10- حذف هزینه های حق بیمه، سنوات، عیدی و پاداش حسابدار.

11- اطمینان کامل از پیاده سازی اصول حسابداری.

12- تنظیم لیست های بیمه، مالیات حقوق، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی از راه دور.

13- عدم نیاز به جابه جایی مدارک و اسناد.

14- عدم اختصاص فضا به واحد حسابداری.

15- عدم اتکا به حضور شخص حسابدار.

16- عدم اشغال رایانه مدیر هنگام انجام امور حسابداری.

17- ارائه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری لازم به صورت رایگان.

18- امنیت بالا در نگه داری اطلاعات حسابداری.

19- مدیریت مالی و کنترل حسابهای ثبت شده توسط مدیران و مشاوران مالی.

20- حذف هزینه های سنگین کاغذ از چرخه مالی و اداری شرکت.

شرح هر یک از خدمات در ادامه همین مطلب ارائه گردیده است.

 

با ما تماس بگیرید:

فیض اله زاده: 09123645433

تبـــریـــزی: 09357001380


باهمکاری وحضور کادری مجرب و با تجربه در زمینه های تخصصی مربوط، از جمله

کارشناسان آموزش : حسن ابوالحسنی ، سعید گوهری و  خانم محبی

مشاور بیمه و مالیاتی : عباس شکراله و خانم خانجانی

کارشناسان مالی با تجربه : حامد ارشیا ، حجت چوپانی و احمد بهرامی

کارشناس ارشد حسابداری وعضو انجمن حسابداری ایران :حامد میرتبار

 

اعتماد امروز، آسایش فردا

خدمتی دیگر از موسسه حسابداری مالی و مالیاتی" بیلان حساب"

اعتماد امروز، آسایش فردا

ادامه مطلب

دعوت به همکاری

اعتماد امروز، آسایش فردا

خدمتی دیگر از موسسه حسابداری مالی و مالیاتی" بیلان حساب"

اعتماد امروز، آسایش فردا

 

شرکت "بیلــــــــان حساب" داوطلبین با مشخصات ذیل را برای مشاغل کارشناسی و مدیریتی به همکاری دعوت می نماید:

الف - دارندگان مدرک کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های حسابداری، مدیریت با گرایش های مالی، منابع انسانی و روابط عمومی.

ب - داشتن حداقل 2 سال سابقه کار در زمینه مرتبط با موارد فوق

ج - آشنایی به زبان انگلیسی

د - توانایی کار با نرم افزارهای Office

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به محل شرکت و یا از طریق تماس تلفنی اقدام فرمائید

 -_- لطفا رزومه خود را به آدرس ایمیل شرکت ارسال نمایید-_-

bhgroup@gmail.com

اعتماد امروز، آسایش فردا

خدمتی دیگر از موسسه حسابداری مالی و مالیاتی" بیلان حساب"

اعتماد امروز، آسایش فردا



مالیات فروردین و اردیبهشت سال ۹۲ بر اساس سال 91

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بیان این که در دوماه ابتدایی سال ۹۲ ، مانند سال گذشته حقوق ماهانه تا ۵۵۰ هزار تومان از مالیات معاف خواهد بود، گفت: در صورت تصویب رقم پیشنهادی در لایحه بودجه ۹۲، معافیت حقوق ماهانه به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.
حسین وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره میزان معافیت مالیاتی حقوق در سال جاری اظهار کرد: با توجه به تصویب بودجه سه دوازدهمی برای سه ماهه ابتدایی سال جاری بر مبنای قانون بودجه سال ۹۱، معافیت حقوق در دوماهه ابتدایی سال جاری مانند سال گذشته اعمال می شود.
وی در ادامه با بیان این که در سال گذشته حقوق تا ۵۵۰ هزار تومان از مالیات معاف بوده است، ادامه داد: در لایحه بودجه سال جاری معافیت مالیاتی حقوق ماهیانه تا ۶۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است و در صورت تصویب این رقم، تفاوت معافیت ماههای ابتدایی سال در ماههای بعد لحاظ خواهد شد و از مالیات ماههای بعد مودیان کسر خواهد شد.
این در حالی است که در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، تا ۸۴ میلیون ریال درآمد سالیانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات حقوق معاف است و سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، سقف معافیت مذکور را برای هرسال مطابق شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری سال قبل اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و پس از تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کند.
وکیلی در پاسخ به این سوال که چرا در لایحه بودجه میزان معافیت مالیاتی حقوق کمتر از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است؟ گفت: در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مجاری جبران کاهش درآمد دیده شده است و در نتیجه توانستیم معافیت را افزایش بیشتری دهیم اما در لایحه بودجه جبران کاهش درآمد دیده نشده است و افزایش میزان معافیت مالیاتی متناسب با رشد معمول سال های قبل بوده است.

برنامه محاسبه مالیات مطابق قوانین سال ۱۳۹۱ : کلیک کنید



سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان

برای مشاهده سوابق بیمه ای خود بایستی به موارد ذیل دقت نمایید:

۱- شماره ملی خود را بدون خط تیره در قسمت اول وارد نمایید.

۲- شماره بیمه خود را بصورت هشت رقم از سمت چپ، در قسمت دوم وارد نمایید.

۳- کلمه عبور عدد صحیح شش رقمی قزمز رنگ شناسنامه اصلی شماست. در صورتی که شناسنامه شما المثنی می باشد، بایستی سریال شناسنامه اول خود را وارد نمایید.

۴- اگر موارد فوق را درست وارد نموده ولی سوابق خود را نمی توانید مشاهده نمایید، جهت اصلاح مشخصات با در دست داشتن کارت ملی، دفترچه بیمه و اصل شناسنامه به واحد نامنویسی شعبه تأمین اجتماعی محل بیمه پردازی خود مراجعه نمایید.

.

منبع: سایت سازمان تامین اجتماعی



قرارداد مشاوره مالی

                                                    به نام خدا

 

                       

                                         قرداد انجام خدمات مشاوره مالی

 

این قــــرارداد بین شركت ................................ به نمایندگی آقای ............كه در این قرارداد به اختصار شركت نامیـــده می­شود از یك طرف و آقای / خانم .......................................................... فرزند ........................... دارنده شناسنامه شماره ......................... صــــادره از ........................................ متولد ........................... به نشانی ........................................................................................................................................و تلفن ................................................ از طرف دیگر كه در این قرارداد و به اختصار ، مشاور نامیده می‌شود طبق قرارداد و شرایط ذیل منعقد می‌شود

ماده 1 موضوع قرارداد :

استفاده از خدمات مشاور در زمینه امور مالیاتی و نظارت بر کلیه امور مالیاتی و تهیه اظهارنامه های مالیاتی عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده دوره های 3 ماهه شرکت و تهیه صورتهای مالی

تبصره1:قصوریاکوتاهی درانجام موضوع قرارداددرصورتیکه منجربه خسارت به شرکت شود،شرکت می تواندبعدازطرح شکایت به مجامع قضایی وثابت شدن آن طبق رای نهایی دادگاه ،ازمشاورطلب خسارت نماید.

ماده 2 مدت قرارداد:

مدت این قرارداد از تاریخ انعقاد به مدت ................................... ماه و به صورت مشاوره­ای است كه در صورت توافق طرفین قابل تمدید می‌باشد .

ماده 3 مبلغ حق ازحمه:

مبلغ حق الزحمه برای انجام خدمات مشاوره‌ای موضوع قرارداد هر ساعت 210530 ریال (به حروف دویست وده هزاروپانصدوسی ) ریال می‌باشد كه در قبال تایید شركت قابل پرداخت می‌باشد ، ضمناً در طول اجرای موضوع قرارداد نیز به نسبت خدمات ارائه شده حق الزحمه قابل پرداخت است.

ماده 4 محل خدمت:

مشاور متعهد است جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای در محل شركت واقع در ................................................................................................. حاضر و خدمات لازم را به شركت ارائه نماید و هر زمان كه حضور مشاور در جلساتی در محل شركت و یا هر محل دیگری ضروری باشد در این جلسات حاضر گردد.

تبصره 2:

چنانچه محل ارائه خدمات به فاصله بیش از 50 كیلومتر از محل شركت باشد روزانه مبلغ1500000ریال ودرصورتیکه بصورت شبانه روزبطول انجامدمبلغ2300000ریال علاوه برحق الزحمه در وجه مشاور پرداخت خواهد شد، تهیه وسیله ایاب و ذهاب ، بلیط ، وسیله نقلیه و امكانات اقامتی به عهده شركت می‌باشد .

ماده 5 تعهدات شركت:

شركت مطالبات مشاور را بر اساس ارائه خدمات مورد تایید كارفرما و نرخ مشخص شده در ماده 3 این قرارداد محاسبه و پس از كسر كسورات قانونی به مشاور پرداخت می­نماید

تبصره 3:

چون موضوع قردادبصورت مشاوره می باشد ومشاورتحت پوشش بیمه نامین اجتماعی می باشد(رای هیات عمومی دادنامه اصلاح ماده38 ق تامین اجتماعی )مشمول کسورات قانونی بیمه تامین اجتماعی نبوده وصرفابابت کسورات قانونی،5%مالیات ازحق الزحمه مشاورکسرمی گردد.

-شرکت موظف است حق الزحمه مشاوررابادریافت لیست تاییدشده ساعات کارکرددرپایان هرماه پرداخت نماید

تبصره 4:

موضوع مرخصی و حق سنوات و سایر مزایای حقوق و دستمزد مانند حق مسكن و اولاد و بن مشمول این قرارداد نمی‌باشد و شركت هیچگونه تعهدی جز آنچه در متن این قرارداد ذكر شده در مقابل مشاور ندارد.

تبصره5

شرکت موظوف است درصورت نیاز به مشاورجهت حضوردرجلسات مرتبط باممیزی مالیاتی وحل اختلاف حداقل پانزده روز قبل از تاریخ مقرر،مشاوررادرجریان قرارداده تاتدابیروهماهنگی های لازم اندیشیده شود

تبصره 6

حداقل زمان حضورمشاوردرشرکت ماهانه معادل 40ساعت می باشدکه این مقدارساعت بنابرنیازشرکت قابل افزایش خواهدبود

ماده 6 تعهدات مشاور:

- مشاور موظف است که درجلسات مرتبط با ممیزی مالیاتی و حل اختلاف حضور بهم رسانیده و مدارک و مستندات اداره دارائی را تهیه و همراه با لوایح دفاعیه خود دراختیار سازمان مربوطه قراردهد.

- مشاور متعهد است اطلاعات و گزارشات مورد نیاز شرکت حسابرسی را در موعد مقرر تهیه و در اختیار حسابرسان قراردهد.

- مشاور متعهد است وظایف و امور مشورتی محوله موضوع ماده 1 كه از طرف شركت به وی محول می‌شود به نحو احسن و در زمان مورد نیاز شرکت به انجام رساند.کلیه مکاتبات وارتباطات مشاور بانماینده شرکت که دربدوقراردادآمده انجام می گیردوپاسخ هانیزازمجرای مذکورتوسط مشاوردریافت خواهدشد.

- مشاور موظف است ماهیانه گزارشات مبسوطی از عملکرد ماهیانه خود را به نماینده شرکت ارائه نماید.

- مشاور متعهد است كه مقررات ایمنی ، حفاظتی و اداری شركت را دقیقا رعایت نماید.

- مشاور متعهد می‌گردد كلیه آمار و اطلاعات مربوط به عملیات شركت را كه به اقتضاء و ضرورت اداری در اختیار او قرار می‌گیرد و یا ضمن كار به آنها دسترسی پیدا می‌كند محرمانه تلقی نموده و از افشاء یا به كار بردن آنها در جهت خلاف منافع شركت چه در طول مدت قرارداد و چه پس از خاتمه قرارداد جداً خودداری نمایدودرصورت اثبات تخلف شرکت حق خوددانسته که ازمجاری قانونی پیگیری نموده ومشاورنیزباتوجه به حق دفاع نهایتا تسلیم رای قانونی باشد

- مشاور موظف است در صورتی كه با موسسات یا اشخاص حقیقی و یا حقوقی كه طرف معامله با شركت می‌باشند به طور مستقیم و یا غیرمستقیم اشتراك منافع و یا مشاركت داشته باشد مراتب را به اطلاع شركت برساند.

ماده 7 سایر شرایط:

فسخ قرارداد : هر یك از طرفین قرارداد می توانند با یك ماه اعلام كتبی قبلی در طول مدت قرارداد فسخ آن را اعلام نمایند. در این صورت مشاور تعهد می‌نماید كه در زمان یک ماه ( توافق شده ) كلیه كارهای در دست اقدام و ناتمام را در حد مورد قبول شركت به انجام رسانده و تحویل نمایند.وشرکت نیزکلیه مطالبات مشاورراتاپایان تسویه وپرداخت نماید

ماده8نسخ قرارداد:

این قرارداد در دو نسخه كه هر نسخه آن شامل 8 ماده و 6 تبصره می‌باشد و هر نسخه دارای ارزش و اعتبار یكسان و در حكم واحد هستند تنظیم و یك نسخه نزد شرکت و یك نسخه نزد مشاور می‌باشد



صدور چک‌های بلامحل غیر ممکن شد

 

دبیرکل بانک مرکزی خبر داد: پروژه انتقال تصویر چک در دست طراحی و پیاده‌سازی است.


محمود احمدی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: به دنبال اخذ مجوز در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی با قابلیت پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنشهای الکترونیکی با استفاده از سامانه پایاپای الکترونیکی(پایا) برای انتقال الکترونیکی تصویر، داده‌ها و اطلاعات چک و سامانه تسویه ناخالص آنی(ساتنا) جهت تسویه بین‌بانکی، سامانه انتقال تصویر چک (CIS) را در دست طراحی و پیاده‌سازی دارد.


وی افزود: راه‌اندازی این سامانه علاوه برکاهش مدت زمان تسویه چکهای مزبور، امکان کنترل و نظارت این بانک بر عملیات مربوط به چک در سطح کشور و ممانعت از بکارگیری رویه و روالهای نامناسب موجود در شعب بانکها را فراهم می‌آورد.


احمدی اظهار کرد: سطح‌بندی و طبقه‌بندی دسته چک از طرقی مانند رنگ‌بندی نه تنها موجب ارتقای وضعیت فعلی آمار چک برگشتی در جامعه نخواهد شد، بلکه اتخاذ چنین روشی دارای مشکلات متعددی بوده و موجب وارد شدن لطمات و آسیب به بازار و جامعه می شود.


دبیرکل بانک مرکزی، ایجاد عدم اطمینان در بازار و رانت برای اشخاص با نفوذ، استفاده نادرست از چک، تقویت جنبه اعتباری چک، محرومیت برخی افراد از این ابزار، کلاهبرداری از طریق صدور چک بلامحل با درجه اعتباری بالا و … را از جمله این آسیب‌ها برشمرد.


وی گفت: از منظر کارشناسی، پیشنهاد می‌شود به منظور کاهش آمار چک برگشتی راهکارهای دیگری مد نظر قرار گیرد و راهکارهایی همچون اصلاح قانون چک و رویه‌های قضایی مربوط به صادرکنندگان چک برگشتی، اهتمام به اجرای دقیق مقررات جدید، فرهنگ‌سازی استفاده صحیح و بجا از چک به عنوان ابزار برداشت و استفاده از ظرفیت‌های موجود مانند چک تایید شده می‌تواند در نیل به هدف فوق موثر باشد.



تعداد کل صفحات: 5