تبلیغات
گروه حسابداری و حسابرسی حساب پردازان برتر - مطالب بهمن 1393
" ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی در استان تهران و البرز با همکاری تیم مجرب و حرفه ای"
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
دوره حسابداری ویژه بازار کار >< آموزش + معرفی به کار
آموزش + معرفی به کار

 شهریار - فردیس - سرآسیاب - ملارد - کرج 
www.bhgroup.ir


ساعت کلاس ها از طرف آموزشگاه اعلام خواهد شد ،

 کلاس ها در 2 نوبت صبح و عصر برگذار خواهند شد.



با مدیریت جناب مهندس علی اصغر فیض اله زاده

 

 

با ما تماس بگیرید:


فیض اله زاده:    7001380 0935



تبریزی:  3645433 0912




فیض اله زاده:    5010624 0939


باهمکاری وحضور کادری مجرب و با تجربه در زمینه های تخصصی مربوط، از جمله

کارشناسان آموزش :   علی اصغر فیض اله زاده و حامد میرتبار

مشاور بیمه و مالیاتی : علی اصغر فیض اله زاده و خانم تبریزی

مهندس محمد فیض اله زاده

کارشناسان مالی با تجربه : حامد ارشیا ، محسن جلالی فر و احمد بهرامی

کارشناس ارشد حسابداری وعضو انجمن حسابداری ایران :حامد میرتبار

کارشناس ارشد حسابداری وحسابرس ارشد جناب مهندس مهدی رستمی



شماره تماس آموزشگاه:  65197683 -021



امکان پرداخت شهریه در 4 قسط 2.000.000 ریالی



عرضه نسخه 7.70 نرم افزار هلو

شرکت طرفه نگار در میانه سال 1393 نسخه 7.70 نرم افزار هلو را عرضه کرد




این نرم افزار با ظاهری جدید و امکاناتی تغییر یافته پا به عرصه حیات گذاشته است تغییرات انجام شده روی این نسخه از نرم افزار به شرح زیر می باشد :
1) در نسخه های فروشگاهی (11و12و13و15و41) محیط FastMode طراحی شده است که کاربرپسندتر شده است و در عین حال محیط کار قبلی نیز به شکل محیط پیشرفته وجود دارد .
2) روی تمام نسخه های نرم افزار هلو بجز کدهای 10 و 11 سطح ساده کیت اس ام اس ( ارسال اس ام اس تبلیغاتی ) را خواهند داشت و در صورت نیاز نیز می توانند سطح پیشرفته این کیت را خریداری نمایند (در نسخه های قبلی سطح پیشرفته اس ام اس وجود نداشت ، سطح پیشرفته شامل ارسال اطلاعات فاکتور، پورسانت ، مانده بدهی ، موجودی منفی صندوق و بانک و ... می باشد(
3)  روی کیت طلاو جواهر گروه بندی کالا به مصنوعات ، مسکوکات و طلا ، تعریف واحد کالا ( عیار و وزن )، تابلو طلا و سکه(جهت تعیین قیمت روز) ،فاکتور تعویض طلا اضافه شده است .
4)  ارائه قفل گزارش گیری : پس از حذف امکان چند قفله شدن نرم افزار ، در نسخه 7.7 امکان قفل گزارش گیری ارائه شده است با این تفاوت که با این قفل فقط امکان دیدن گزارشات وجود دارد و کاربر امکان ثبت سند نخواهد داشت ضمنا این کیت بهمراه چند شرکتی هم کار خواهد کرد
5) گزارش فروش به تفکیک گروه بندی به دو صورت ماتریسی و طراحی شده جهت صنوف پخش
6) تغییر در ورود لیستی کالا و ایجاد ورود لیستی طرف حساب به همراه امکان استفاده از فایل اکسل
7) گزارشات دفاتر حسابداری تجمیعی ادغام شده ( درنسخه های پیشرفته دارای کیت چند شرکتی )
8) امکان استفاده از مبلغ تخفیف سطری در فاکتور و همچنین فاکتور تک فروشی
9) گزارش طرف حسابهایی كه فاكتور های تسویه نشده دارند اعم از (امانی ،‌ یا خرید و فروش)
10) امکان اصلاح بانک اطلاعات سال مالی گذشته 

11) در منوی طراحی فاکتور پیش فرض 10 نمونه طراحی مختلف گنجانده شده 

12) امکان استفاده از نمایشگر 8 ستونی شرکت گسترش انفورماتیک

13) پوز بانکی شرکت فناپ (صادرات)

14) امکان تعریف بانک اطلاعات جدید (شرکت جدید) از برنامه در نسخه های شبکه (به جز نسخه های دو کاربره 15 ، 25 ، 35)

15) افزوده شدن امكان گزارش Vat به كیت سخت افزار

بانضمام تغییرات جزئی دیگری که براساس پیشنهادات مشتریان در نرم افزار انجام شده است

مشتریان محترم می توانند جهت دریافت نسخه 7.70  نرم افزار با شماره های ذیل  تماس حاصل نمایند

 

فروش کلیه نرم افزارهای مالی و حسابداری

 

 

 

شماره تماس جهت تهیه نرم افزار و خدمات

 

 

 

 حسابداری

 

 

 

09357001380  و 09123645433 

 

 فیض اله زاده

 

 

بدیهی است آن دسته از مشتریان که تاریخ اعتبار پشتیبانی آنان منقضی شده باشد می توانند با پرداخت مبلغ پشتیبانی سالیانه علاوه بر یکسال پشتیبانی ، نسخه 7.70 نرم افزار خود را تهیه نمایند.

 



ورشکستگی‌ چیست ؟
ورشکستگی‌ چیست ؟

ورشکستگی‌ چیست ؟

در ادبیات مالی واژه‌های غیرمتمایزی برای ورشکستگی وجود دارد.
برخی از این واژه‌ها عبارتند از:وضع نامطلوب مالی۱، شکست۲، عدم موفقیت واحدتجاری، وخامت، ورشکستگی۳، عدم قدرت پرداخت دیون۴ و غیره.
در فرهنگ و بستر« شکست» چنین تعریف شده است: “توصیف یا حقیقتِ نداشتن یا عدم کفایت وجوه در کوتاهمدت”.
البته همه واحدهای تجاری برای دستیابی به موفقیت،برنامه‌ریزی می‌کنند و عملیات خود را به سمت برنامه‌های خود راهبری می‌نمایند اما برخی از آنها برای دستیابی به این هدف دست به عملیات ریسک‌آور و خطرناکی می‌زنند که به ورشکستگی منتهی می‌گردد.
این جنبه غیرمنتظره بودن ورشکستگی است که آن را خطرناک‌تر می‌سازد. به هر حال همه واحدهای تجاری که تداوم فعالیت ندارند ورشکسته تلقی نمی‌شوند، زیرا برخی از آنها با وجودعدم تداوم فعالیت به اهداف خود دست یافته‌اند.
“واحدهای تجاری که عملیات خود را به علت واگذاری یا ورشکستگی یا توقف انجام عملیا ت جاری با زیان توسط بستانکاران، متوقف نمایند”

دلا‌یل ورشکستگی‌
ادامه مطلب

بخشنامه ۲۰۰/۹۳/۵۰۱ نحوه رسیدگی به پرونده های مالیاتی وکلای دادگستری
بخشنامه ۲۰۰/۹۳/۵۰۱ نحوه رسیدگی به پرونده های مالیاتی وکلای دادگستری

بخشنامه ۲۰۰/۹۳/۵۰۱ نحوه رسیدگی به پرونده های مالیاتی وکلای دادگستری

موضوع: نحوه رسیدگی به پرونده های مالیاتی وکلای دادگستری
حسب بررسی های به عمل آمده راجع به نحوه رسیدگی،تشخیص و مطالبه مالیات از وکلای دادگستری و با ملاحظه مواردی از ایرادات و ناهماهنگی ها در فرآیند انجام کار و به منظور هماهنگی و اتخاذ رویه واحد و بهبود سطح کیفی رسیدگی به پرونده مالیاتی وکلای دادگستری، مقتضی است موارد ذیل مورد توجه و اقدام واقع گردد:

الف.جایگاه شغلی وکلا در قانون مالیاتهای مستقیم:
وکلای دادگستری از مؤدیان ردیف(۵) بند(ب) ماده ۹۶ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۸۰ بوده که طبق مقررات مربوط مکلف به نگهداری دفتر درآمد و هزینه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشتمل بر حساب درآمد و هزینه مطابق نمونه سازمان امور مالیاتی کشور می باشند.

ب. نکات قابل توجه در رسیدگی به پرونده مالیاتی وکلای دادگستری:

۱- در موارد تسلیم اظهارنامه مالیاتی و رسیدگی به دفاتر:
۱-۱- در اجرای مقررات بند ۲ ماده ۹۷ و ماده ۲۲۹ قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به صدور برگ دعوت ارائه اسناد و مدارک از مؤدی اقدام و در تاریخ تعیین شده(با رعایت ماده ۳۷ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ قانون فوق)به محل فعالیت مؤدی مراجعه و صورت مجلس ارائه یا عدم ارائه دفاتر و اسناد و مدارک مربوط تنظیم گردد.
۱-۲- دفتر ابطال تمبر موضوع ماده ۱۸۸ قانون مذکور از وکیل دریافت و موارد وکالت مالی و غیرمالی و میزان حق تمبر ابطالی برای هر کدام از آنها احصاء گردد.
۱-۳- قراردادهای وکالت از مؤدیان اخذ و مراتب با دفتر حق تمبر موضوع بند فوق و نیز درآمد و هزینه تطبیق داده شود.
۱-۴- صورتحساب های صادره مربوط به حق الوکاله ها را از مؤدی دریافت و از ثبت آن در دفاتر اطمینان حاصل گردد.
۱-۵- در صورت لزوم با استعلام از مراجع ذیربط نسبت به شناسایی درآمدهای مورد نظر اطمینان حاصل گردد.
۱-۶- لازم است وظایف و تکالیف قانونی مؤدی در خصوص مقررات ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور مورد توجه قرار گیرد.
۱-۷- با بررسی سامانه های استخراج اطلاعات مالیاتی سازمان، میزان درآمد وکیل مربوط را استخراج و مراتب ثبت یا عدم ثبت آن در دفتر درآمد و هزینه کنترل گردد. همچنین در صورت عدم وجود اطلاعات در سامانه های مذکور،کد پیگیری مربوط را در گزارش رسیدگی درج نمایند.
۱-۸- در صورت رعایت مقررات مربوط در ثبت فعالیت های مالی و انجام تکالیف قانونی در ارائه دفاتر و اسناد و مدارک و سایر مقررات مربوط در خصوص آیین نامه تحریر دفاتر موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم و دیگر مقررات موضوعه،تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق رسیدگی به دفاتر و برگشت هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی انجام خواهد پذیرفت.

۲-در موارد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تشخیص علی الرأس:
۲-۱- در اجرای مقررات ماده ۲۲۹ قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به صدور برگ دعوت اسناد و مدارک اقدام گردد:
۲-۲- (ضمن اخذ دفترچه حق تمبر ابطالی موضوع ماده ۱۸۸قانون مالیاتهای مستقیم و احصای وکالت های مالی و غیرمالی و حق تمبر ابطالی،هر یک به عنوان یکی از قراین مالیاتی در جهت تعیین میزان حق الوکاله)،از آنجایی که طبق مقررات مربوط،درصدی از اختلاف مالی مورد نظر به عنوان حق تمبر منظور می گردد،لذا با توجه به میزان حق تمبر ابطالی و درصد آن، میزان حق الوکاله مشخص می گردد. همچنین در خصوص وکالت های غیرمالی لازم است با توجه به تعرفه های تعیین شده و عنداللزوم استعلام از اشخاص ثالث میزان حق الوکاله دریافتی مشخص گردد.همچنین لازم به ذکر است که در صورت عدم ارائه قراردادهای انجام وکالت، پیگیری ها و بررسی های لازم برای مشخص شدن میزان حق الوکاله به عمل آید.
۲-۳- بـا توجـه بـه ایـنکه درآمد مؤدیان مورد نظر منحصر به انجام وکالت نمی باشد،لذا بررسی های لازم در خصوص شناسایی سایر درآمدها از قبیل حق المشاوره، تنظیم دادخواست،تنظیم لایحه،حق مطالعه پرونده و … به عمل آید.
۲-۴- لازم است ادارات امور مالیاتی در صورت نیاز و وجود اطلاعات نزد اشخاص ثالث، نسبت به انجام استعلام و دریافت اطلاعات لازم اقدام نمایند.همچنین مأموران مالیاتی که در رسیدگی به پرونده مالیاتی سایر اشخاص به موارد حق الوکاله پرداختی برخورد می نمایند مراتب را از طریق اداره کل متبوع به اداره ذیربط ارسال نمایند.
۲-۵- ادارات امور مالیاتی در صورت لزوم یا استعلام از مراجع ذیربط، نسبت به شناسایی سایر درآمدهای احتمالی مؤدی اطلاع حاصل نمایند.
۲-۶- وظایف و تکالیف قانونی مؤدی در خصوص مقررات ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مورد توجه قرار گیرد.
۲-۷- در اجرای مقررات این ماده قانونی مأموران مالیاتی نسبت به جستجوی اطلاعات در سامانه های موجود اقدام و در صورت عدم وجود اطلاعات، شماره پیگیری مربوط در گزارش رسیدگی درج گردد.
۲-۸- ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که درآمدهای مربوط به وکالت نامه هایی که امور حقوقی مربوط به آنهاطی دو یا چند عملکرد به طول می انجامد، به تناسب هر سال در درآمد مشمول مالیاتی مؤدیان لحاظ گردد.
۲-۹- در صورت نیاز،ادارات امور مالیاتی می توانند نسبت به دریافت گردش حساب های صرفاً مربوط به شغل مؤدیان فوق با هماهنگی سازمان متبوع اقدام نمایند.

ج. سایر مقررات:
۱- وضعیت مالیات حقوق مستخدمین و کارکنان شاغل در دفاتر وکلاء مورد بررسی قرار گیرد، در صورت عدم انجام تکالیف قانونی موضوعه علاوه بر انجام مقررات ماده ۹۰ اصلاحی قانون موصوف،نسبت به اعمال جرائم موضوع ماده ۱۹۷ و ۱۹۹ قانون مالیاتهای مستقیم اقدام گردد.
۲- وضعیت اجاری یا غیراجاری بودن محل دفاتر وکلاء، با رؤیت و دریافت تصویر اسناد مالکیت یا قراردادهای اجاره بررسی و ضمن درج در گزارش رسیدگی آنان، مراتب اجاری بودن محل به واحد مالیاتی مستغلات اعلام گردد.

د.تجمیع پرونده های مالیاتی وکلا و مشاورین حقوقی قوه قضاییه:
در این خصوص ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که پرونده های مؤدیان مذکور و نیز سایر افرادی که به نحوی به فعالیت های مشاوره ای اشتغال دارند نظیر مشاورین مالیاتی(اعم از رسمی و غیررسمی) در یک یا چند واحد مالیاتی حسب نیاز و تعداد پرونده ها تجمیع گردیده و رسیدگی به پرونده های مؤدیان فوق با استفاده از حداکثر توان تخصصی همکران انجام پذیرد.
با اتخاذ ملاک از ماده ۱۱آئین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹قانون مالیاتهای مستقیم،رؤسای امور مالیاتی ذیربط مسئول نظارت بر مأموران رسیدگی کننده و حسن اجرای مقررات و دستورالعملهای مرتبط می باشند.

علی عسکری
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور




از ثبت تا انحلال شرکت تجاری
از ثبت تا انحلال شرکت تجاری

از ثبت تا انحلال شرکت تجاری

 

گفت‌وگوی «حمایت» با دکتر محمود احمدلو، حقوقدان
مقررات مربوط به شرکت‌های تجاری در اولین قانون تجارت ایران که در سال‌های ۱۳۰۳ و ۱۳۰۴ شمسی در ۳۸۷ ماده به تصویب رسید پیش‌بینی شده است. در این قانون چهار نوع شرکت سهامی ضمانتی، مختلط احصا شد. سپس قانون‌گذار با تصویب قانون تجارت ۱۳۱۱ در ۶۰۰ ماده، قانون تجارت سابق را نسخ و مقرراتی راجع به شرکت‌های تجاری و… مقرر کرد. در گفت‌وگو با دکتر محمود احمدلو؛ مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری به بررسی مهم‌ترین مقررات حاکم بر شرکت‌های تجاری پرداخته‌ایم.

جنبه قانونی و قراردادی شرکت‌های تجاری
یک مدرس دانشگاه در بررسی شرکت‌های تجاری از منظر قانونی می‌گوید: در قوانین کشور خصوصا لایحه اصلاحیه قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ که دربردارنده مقررات اصلی حاکم بر شرکت‌های سهامی در نظام حقوقی فعلی ایران است، ضوابط قانونی مختلفی درباره نحوه تشکیل‌، اداره‌، تغییرات و انحلال شرکت‌های سهامی وضع شده است.
دکتر محمود احمدلو اذعان می‌دارد: برخی از مقررات لایحه اصلاحیه قانون تجارت درباره شرکت‌ها طبق نص جنبه «آمره» داشته و توافق اشخاص برخلاف آن اعتباری ندارد مانند قسمت دوم ماده ۸۸ لایحه مذکور و برخی دیگر از مقررات یادشده (مانند ماده ۱۰۱) جنبه «تکمیلی» داشته و توافق اشخاص برخلاف آن معتبر تلقی می‌شود.
وی در ادامه به بررسی تشکیل شرکت‌های تجاری از منظر قراردادی می‌پردازد و می‌گوید: از منظر قراردادی همان‌گونه که از مفهوم کلمه شرکت و مجموع مقررات قانون تجارت برمی‌آید، مبنای اصلی تشکیل شرکت تجاری، اراده و توافق دو یا چند نفر(در مورد شرکت سهامی با توجه به ماده ۳ لایحه اصلاح حداقل ۳ نفر) برای تشکیل شرکت و تعیین مشخصات اساسی آن از قبیل نام‌، نوع‌، موضوع‌، اقامتگاه و برخی مقررات مربوط به اداره شرکت‌ است. این اراده و توافق چندجانبه علی‌الاصول باید توسط شرکا در قالب یک «قرارداد» اعلام و ابراز شود.

مرجع تصویب اساسنامه و تغییرات بعدی آن
دکتر احمدلو در توضیح اساسنامه شرکت سهامی، می‌گوید: اساسنامه درواقع قراردادی است که دربردارنده اراده و توافق شرکای شرکت است.
وی می‌افزاید: با‌توجه به اینکه توافق برخلاف مقررات آمره قانون تجارت معتبر نیست، توافق شرکای شرکت در متن اساسنامه نمی‌تواند برخلاف مقررات آمره لایحه اصلاحیه قانون تجارت باشد. این وکیل دادگستری به تفاوت مرجع تصویب شرکت‌های سهامی عام و خاص می‌پردازد و می‌گوید: اولین اساسنامه شرکت در شرکت‌های سهامی عام وفق ماده ۱۸ لایحه باید به تصویب مجمع عمومی موسس برسد. اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص وفق بند ۱ ماده ۲۰ لایحه بدون نیاز به تشکیل مجمع عمومی موسس باید به امضای همه سهامداران برسد.
این مدرس دانشگاه بابیان این مطلب که تغییرات اساسنامه پس از تشکیل شرکت طبق ماده ۸۳ لایحه در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت‌های سهامی است، می‌گوید: مجمع عمومی فوق‌العاده چنانچه طبق ماده ۸۴ لایحه به‌نحو صحیح تشکیل شده و رسمیت داشته باشد براساس ماده ۸۵ با موافقت دوسوم سهامداران حاضر در مجمع می‌تواند هرگونه تغییری را در اساسنامه اعمال کند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ توافقی نمی‌تواند‌ این امر را از صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاد‌ه خارج کند‌ تصریح می‌کند: علاوه بر این باید‌ توجه د‌اشت که مجمع عمومی فوق‎العاد‌ه نمی‎تواند‌ این صلاحیت خود‌ را به نهاد‌های د‌یگر شرکت مانند‌ هیات‎مد‌یره واگذار کند‌. این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شروطی را در اساسنامه گنجاند یا خیر، می‌گوید: مستنبط از ماده ۱۰ قانون مدنی شرکای شرکت سهامی اختیار دارند هرگونه مقرراتی را در اساسنامه شرکت بگنجانند مشروط بر اینکه مخالف موازین شرعی یا مغایر قوانین کشور خصوصا لایحه اصلاحیه قانون تجارت نباشد.
هر اساسنامه‌ای که به‌نحو فوق تنظیم شده باشد قابل تایید توسط مراجع قانونی است. وی اضافه می‌کند: البته طبق قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴ شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس و نهادهای مالی از‌جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که باید مقررات بورس را در این خصوص رعایت کنند.

ضوابط لازم برای حفظ حقوق قانونی صاحبان سهام
دکتر احمدلو به بندهای ۲۱گانه ماده ۸ لایحه اصلاحیه قانون تجارت، اشاره می‌کند و می‌گوید: اساسنامه هر‌ شرکت علاوه بر اینکه مشخص‌کننده ویژگی‌های اساسی و بنیادین شرکت است، در‌بردارنده ضوابط لازم برای حفظ نظم عمومی وحقوق قانونی صاحبان سهام به نسبت سهام آنها نیز است. وی ادامه می‌دهد: از جمله این ضوابط نام و نوع شرکت است. نام و نوع شرکت معرف اصلی و ممیزه اساسی هر شرکت از سایر شرکت‌هاست تا جایی‌که گاهی اوقات نام یک شرکت معروف، بخش قابل توجهی از ارزش ذاتی آن را تشکیل می‌دهد. نیازی به توضیح نیست که کلیه سهامداران شرکت به نوعی در نام شرکت ذینفع و در منافع آن سهیم هستند. این استاد دانشگاه تاکید می‌کند که نوع شرکت (سهامی عام یا سهامی خاص) نیز با‌توجه به مقررات اختصاصی دو نوع شرکت سهامی مذکور تاثیر قابل توجهی در تبیین حقوق و تعهدات سهامداران دارد.
وی همچنین دیگر ضابطه‌ای که در اساسنامه قید می‌شود را موضوع شرکت‌ عنوان می‌کند و در توضیح می‌گوید: موضوع هر شرکت دایره فعالیت‌های آن شرکت را تعریف می‌کند. باتوجه به اینکه مدیران شرکت‌های سهامی حق هیچ‌گونه اقدامی خارج از موضوع شرکت را ندارند، گنجاندن موضوع شرکت در اساسنامه شرکت به سهامداران این تضمین را می‌دهد که مدیران شرکت از چارچوب فعالیت‌های تعیین شده موردنظر سهامداران فراتر نخواهند رفت. علاوه بر این تصریح به مدت شرکت در اساسنامه‌، وضعیت سهامداران را در خصوص ادامه شراکت یا پایان یافتن آن در پایان مدت احتمالی تعیین شده مشخص می‌کند. وی تعیین مرکز اصلی شرکت را از دیگر نکات قابل اهمیت می‌خواند و می‌گوید: تعیین مرکز اصلی شرکت به لحاظ مشخص شدن اقامتگاه قانونی شرکت اهمیت خاصی برای سهامداران دارد. خصوصا در مواردی که سهامدار طبق قانون باید به اقامتگاه شرکت مراجعه یا بخواهد علیه شرکت اقامه دعوی کند، می‌تواند با مراجعه به اساسنامه از اقامتگاه شرکت اطلاع یابد.

مقررات سرمایه شرکت
این مدرس دانشگاه در مورد مقررات مربوط به سرمایه شرکت می‌گوید: سرمایه هر شرکت بارزترین نماد ارزش مالی و اعتبار هر شرکت سهامی است و سهامداران هر شرکت درواقع مالک حصه مشاعی از سرمایه شرکت به نسبت سهام خود هستند. وی با اشاره به اینکه در لایحه اصلاحیه قانون تجارت با هدف حفظ حقوق سهامداران و اشخاص ثالث مقررات و تشریفات خاصی برای هرگونه تغییر در سرمایه شرکت پیش‌یبنی شده است بیان می‌کند: دو مورد از تقسیم‌بندی‌های مهم سهام در شرکت‌های سهامی که تاثیرات تعیین‌کننده‌ای بر حقوق و تعهدات دارندگان سهام دارد، بی‌نام یا بانام بودن سهام (از لحاظ قابلیت نقل و انتقال) و ممتاز یا عادی بودن سهام (از حیث حقوق و اختیارات ویژه دارندگان سهام) است. دکتر احمدلو در مورد تعیین مبلغ پرداخت شده سهم می‌گوید: تنها تعهدی که سهامدار شرکت در برابر شرکت دارد پرداخت باقیمانده مبلغ اسمی سهام متعلق به اوست. با این وصف اهمیت این بند از اساسنامه که متضمن میزان تعهدات سهامدار در مقابل شرکت است بی نیاز از هر توضیح دیگری است.

نحوه انتقال سهام بانام
دکتر احمدلو درخصوض چگونگی نحوه انتقال سهام با نام می‌گوید: هر سهامداری ممکن است پس از تملک یا خرید سهام قصد فروش سهام خود را داشته باشد. بدیهی است علاوه بر مفاد ماده ۴۰ لایحه اصلاحیه قانون تجارت ممکن است در اساسنامه شرکت (مخصوصا اساسنامه شرکتهای سهامی خاص) مقررات خاصی برای نقل و انتقال سهام پیش بینی شده باشد از این‌رو مقررات اساسنامه در این باب برای تعیین دایره اختیارات آنان برای انتقال سهام بسیار مهم است.
دکتر احمدلو می‌افزاید: مقررات مربوط به طریقه تبدیل سهام بانام و بی‌نام برای دارندگان سهام که قصد تغییر نوع سهام خود را داشته باشند بسیار حائز اهمیت است. وی همچنین در مورد افزایش و کاهش سرمایه، مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی، مقررات مربوط به حد نصاب مجامع، نحوه اخذ رای در مجامع، تعداد مدیران و نحوه انتخاب آنها و حدود وظایف و اختیارات آنان بیان می‌کند:گرچه ترتیبات مربوط به موارد فوق در مقررات لایحه اصلاح قانون تجارت به تفصیل بیان شده است ولی ممکن است در اساسنامه شرکت نیز مقررات خاص اضافی در خصوص موارد یادشده وضع شده باشد که تاثیرات مهمی بر حقوق و تعهدات سهامداران دارد.

تعداد سهام وثیقه
این حقوقدان با بیان اینکه نقش سهام وثیقه در حفظ حقوق سهامداران در قبال عملکرد مدیران، مقررات اساسنامه در تعیین تعداد سهام وثیقه برای حفظ حقوق سهامداران بسیار حائز اهمیت است اظهار می‌دارد: متاسفانه امروزه در اساسنامه بسیاری از شرکت‌ها تعداد سهام وثیقه برای رعایت حداقل مقرر در قانون فقط یک سهم در نظر گرفته می‌شود که برای جبران خسارات سنگین احتمالی ناشی از سوء‌عملکرد مدیر مربوطه به هیچ‌وجه کافی نیست.

تعداد بازرسان‌
دکتر احمدلو از دیگر مواردی که در اساسنامه شرکت‌های تجاری مدنظر قرار می‌گیرد تعداد بازرسان عنوان می‌کند و در توضیح بیان می‌کند: بازرسان شرکت چشم و گوش سهامداران برای کنترل عملکرد مدیران شرکت هستند. گرچه لایحه اصلاحیه قانون تجارت انتخاب یک بازرس اصلی را کافی دانسته است لیکن بدیهی است پیش‌بینی تعداد مناسب بازرس به تناسب حجم و نوع فعالیت شرکت می‌تواند نقش موثری در حفظ حقوق سهامداران داشته باشد.

تعیین سال مالی شرکت
این وکیل دادگستری تعیین سال مالی شرکت را از دیگر موراد مندرج در اساسنامه بیان می‌کند و می‌گوید: باتوجه به اینکه در قانون هیچ‌گونه الزامی برای تعیین سال مالی شرکت وجود ندارد، سهامداران شرکت می‌توانند با‌توجه به نیازهای خود آزادانه نسبت به تعیین سال مالی شرکت اقدام کنند. دکتر احمدلو ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال برای پرهیز از تقارن فشردگی امور پایان سال مالی شرکت با امور پایان سال شمسی سهامداران می توانند سال مالی شرکت را از سال شمسی تفکیک کرده و مثلا آنرا از اول مهرماه هرسال تا پایان شهریور سال بعد قرار دهند.
وی در پایان به مقررات مربوطه به انحلال شرکت و اصلاح اساسنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود پیش‌بینی مقرراتی در لایحه اصلاح قانون تجارت در باب این دو موضوع سهامداران شرکت می‌توانند در این باب نیز مقررات اختصاصی وضع کنند.




بخشنامه شماره ۵۰۳/۹۳/۲۰۰ مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی
بخشنامه شماره ۵۰۳/۹۳/۲۰۰ مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی

بخشنامه شماره ۵۰۳/۹۳/۲۰۰ مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی

نوع:بخشنامه

مواد مرتبط با مالیاتهای مستقیم: ۱۶۹ ,۹۵
مواد مرتبط با ارزش افزوده: ۱۹
مواد مرتبط با سایر قوانین: سابر قوانین

شماره ۵۰۳/۹۳/۲۰۰
تاریخ  ۲۷/۲/۱۳۹۳
پیوست: دارد

دستورالعمل ۵۰۳ ۹۳ ماده(۱۲۱)قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه اجرایی ماده(۷۱) قانون نظام صنفی

مخاطبین:  مؤدیان مشمول فراخوان نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی
ادارات کل امور مالیاتی
موضوع: مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی
در اجرای مفاد ماده(۱۲۱) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بخشنامه شماره ۱۰۷۰۴/۲۰۰ مورخ ۱۶/۶/۱۳۹۲ سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین دستورالعمل مواد(۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم و ماده(۱۹)قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین‌نامه اجرایی ماده(۷۱) قانون نظام صنفی،مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی مورد نظر سازمان تعیین و اعلام می گردد.
۱- هدف: ثبت و مستند سازی فعالیتهای اقتصادی در اجرای قوانین و مقررات ذیربط
۲- دامنه کاربرد: صاحبان مشاغل تعیین شده مشمول اجرای ماده(۱۲۱) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور
۳- عبارات و اصطلاحات مورد استفاده در این دستورالعمل در معانی مشروحه ذیل به کار می رود:
۱-۳- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.
۲-۳- سامانه فروشگاهی: به صندوق فروش(pos) یا رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی می باشند و جهت ثبت اطلاعات حداقل خرید و فروش روزانه و هزینه و نگهداری موجودی در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می گیرند، اطلاق می گردد.
۳-۳- فایل الکترونیکی: شامل فیلدهای الکترونیکی می باشد که مشخصات آن بر اساس دستورالعمل ماده(۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم و ماده(۱۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده در بند(۶) این دستورالعمل اعلام گردیده است.
۴- مؤدیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی و نحوه ارسال اطلاعات توسط آنان:
اولویت های اعلام شده برای الزام به استفاده از سامانه های فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۳ به شرح جدول ذیل می باشد:



صاحبان مشاغل مشمول
نوع فعالیت
نگهداری و ارسال اطلاعات به سازمان
فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و ساختمانی
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
صاحبان تعمیرگاههای مجاز خودرو وانواع وسائط نقلیه سنگین وماشین آلات         راه سازی،کشاورزی و ساختمانی

ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
فروشندگان تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
فروشندگان تزئینات ساختمان(موکت،کفپوش، انواع پرده،کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی)
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
فروشندگان انواع تلفن(ثابت و بی سیم)،همراه و تجهیزات جانبی
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
تولیدکنندگان و فروشندگان مبل،مصنوعات چوبی و فلزی و غیرفلزی اعم از اداری و خانگی
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
فروشندگان فرش ماشینی، تابلو فرش،موکت و قالیچه ماشینی
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی
فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی،آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی و انواع لوازم و تجهیزات پزشکی
عمده فروشی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
نمایندگی
ارسال فایل الکترونیکی اطلاعات
خرده فروشی
نگهداری خلاصه وضعیت درآمد، هزینه با توجه به اطلاعات سامانه فروشگاهی


۵- وظایف مؤدیان:

۱-۵- با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه فـروشگاهـی از ابتــدای سال ۱۳۹۳،مؤدیان مشمول مکلفند سخت افزار و نرم افزار متناسب با نیاز واحد کسبی خود را انتخاب، نصب و راه اندازی نموده و مراتب استفاده از سامانه فروشگاهی را به منظور استفاده از تسهیلات مقرر پیش بینی شده،با تکمیل فرم پیوست(شماره ۱)که در برگیرنده اطلاعات هویتی آنان، مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنین مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهی می باشد به اداره امور مالیاتی (عملکرد) ذیربط حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۳اعلام نمایند. شایان ذکر است مشخصات سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده برابر آیین نامه اجرایی ماده(۷۱)قانون نظام صنفی اعلام شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود.
بدیهی است نرم افزار مورد استفاده حداقل امکان ثبت خریدو فروش کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت هزینه ها و تولید فایل الکترونیکی بند(۶) این دستورالعمل را داشته باشد.
۲-۵- مؤدیان مشمول نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی که طی سال ۱۳۹۳ شروع به فعالیت می نمایند،حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ شروع فعالیت، نسبت به نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی اقدام و مراتب را به شرح بند ۱- ۵ به ادارات امور مالیاتی مربوط در بخش مالیاتهای مستقیم اعلام نمایند.
۳- ۵- مؤدیانی که پس از موعد مقرر قانونی نسبت به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی اقدام می نمایند مکلفند مراتب را به شرح بند ۱- ۵ به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند. بدیهی است این دسته از مؤدیان مشمول استفاده از مشوق ها و تسهیلات مقرر در قانون در آن سال نخواهند بود.
۴-۵-مؤدیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی، مکلف هستند از ابتدای سال ۱۳۹۳ کلیه خریدها و فروش های خود را در سامانه فروشگاهی ثبت و نسبت به صدور الکترونیکی صورتحساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم و ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده(پیوست شماره ۲و ۳) از طریق سامانه مذکور اقدام نمایند.
شایان ذکر است ثبت اطلاعات هویتی خریداران(شماره ملی/ شناسه ملی/ شماره اقتصادی و …) در پیوست های مذکور الزامی است و ارائه فاکتور بدون این اطلاعات قابل قبول نمی باشد.
۵-۵- مؤدیان ملزم به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از نظر انجام تکالیف به دو گروه به شرح ذیل تقسیم می گردند:
الف) مؤدیان موضوع بند(ج) ماده(۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم،مکلفند اطلاعات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در فرم خلاصه وضعیت درآمد و هزینه موضوع ضوابط اجرایی بند(ج) ماده(۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم(طبق فرم پیوست شماره ۴) ثبت و نگهداری نمایند و همراه اظهارنامه مالیاتی سالانه تحویل واحدهای مالیاتی نمایند.
ب)مؤدیان مشمول بندهای(الف) و (ب) ماده (۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند فابل الکترونیکی اطلاعات خرید و فروش خود را در دوره زمانی تعیین شده به شرح بند(۶) این دستورالعمل از طریق سایت www.tax.gov.ir برای سازمان ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل نمایند.(دوره های زمانی ارائه اطلاعات خرید و فروش به صورت فصلی(بهار،تابستان،پاییز و زمستان) و از ابتدای سال ۱۳۹۳ حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر فصل می باشد.)
۶-۵- در مواردی که بنا به علل از جمله نقص فنی دستگاه امکان ثبت اطلاعات خرید و فروش از طریق سامانه فروشگاهی میسر نباشد،مؤدی مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به رفع نقص اقدام و بلافاصله رویدادهای مالی مدت مذکور را در سامانه فروشگاهی ثبت نماید.
۷- ۵- مؤدیان مشمول استفاده از سامانه های فروشگاهی، کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله نگهداری دفاتر روزنامه و کل و یا دفتر درآمد و هزینه می باشند و موظفند حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در دفاتر قانونی حسب مورد ثبت نمایند.
مؤدیان استفاده کننده از سامانه فروشگاهی به منظور تسهیل رسیدگی موظفند آیین نامه ها یا دستورالعمل های سامانه فروشگاهی و برنامه های آن و نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده را حسب درخواست مأموران مالیاتی در اختیار آنان قرار دهند.
۶- ویژگی های فایل الکترونیکی(اطلاعات خرید و فروش)ارسالی به سازمان امور مالیاتی:
مشخصات فایل الکترونیکی(اطلاعات خرید و فروش)سازمان و راهنمای اجرایی مربوط به تسلیم و ارسال الکترونیکی آن و همچنین مستندات، ضوابط فنی و ریز فیلدهای مورد نیاز اطلاعات سه ماهه خرید و فروش از طریق بخش “صورت معاملات فصلی” در سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانیwww.tax.gov.ir در دسترس می باشد. ضروری است مؤدیان محترم مالیاتی فایل مورد نظر را در اجرای دستورالعمل ماده(۱۶۹)مکرر را از طریق سامانه الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل نمایند.
ضـمناً مـشخصات فـایل مورد نظـر قبلاً در اجـرای ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات مستقیم اعلام گردیده و اغلب شرکتهای تولیدکننده نرم افزار در سیستم های نرم افزاری خود تعبیه نموده اند. لذا مؤدیان مشمول در هنگام خرید نرم افزار فروشگاهی باید از شرکت تولیدکننده نرم افزار بخواهند که الزامات و ضوابط فنی فایل الکترونیکی را رعایت نموده باشند.
ادارات کل امور مالیاتی مکلف هستند مفاد این دستورالعمل را به نحو مقتضی به مجامع امور صنفی، اتحادیه های صنفی مشمول و انجمن داروسازان استانی اطلاع رسانی نمایند.

علی عسکری
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور




بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۳/۲۵ مالیات بر ارزش افزوده صنف صنعت سنگ
بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۳/۲۵ مالیات بر ارزش افزوده صنف صنعت سنگ

بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۳/۲۵ مالیات بر ارزش افزوده صنف صنعت سنگ 

نوع:بخشنامه
مواد مرتبط با مالیاتهای مستقیم: ۲۵۱
مواد مرتبط با ارزش افزوده: ۲۲ ,۲۱ ,۱۹ ,۱۸

بخشنامه شماره : ۲۵/۹۳/۲۰۰
تاریخ:۳۱/۰۲/۱۳۹۳

مخاطبین اصلی/ ذینفعان:
رؤسای محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران
مدیران کل محترم امور مالیاتی استان ها
مدیران کل محترم مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران
مدیر کل محترم امور مالیاتی مؤدیان بزرگ

موضوع : مالیات بر ارزش افزوده صنف صنعت سنگ
به منظور حل مشکلات مطروحه توسط صنف صنعت سنگ جلسه ای در تاریخ ۲۷/۲/۱۳۹۳ در دفتر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی با حضور آقایان دکتر فولادگر و صرامی نمایندگان محترم اصفهان، آقای دکتر عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، آقای پناهی قائم مقام سازمان، آقای طاری بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان و آقایان اکبر دفاعی، رضا احمدی، محمد تقی عمو تقی نمایندگان صنف سنگبری و اتحادیه ها سنگبریها تشکیل و مفاد صورتجلسه تنظیم شده به شرح ذیل جهت اطلاع و اقدام ابلاغ می گردد.
۱- صنف سنگ حداکثر تا پایان خردادماه ۱۳۹۳ نسبت به ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده و ارائه کلیه اظهارنامه های خود تا پایان سال ۱۳۹۲ بر اساس فروش قطعی شده پرونده مالیاتی عملکرد پس از کسر اعتبارات خرید که دارای صورتحساب موضوع قانون مربوطه می باشد اقدام و مالیات و عوارض متعلقه را پرداخت و یا ترتیب پرداخت دهد.
۲- فعالان سنگ فراخوان شده مکلفند از ابتدای سال ۱۳۹۳ کلیه احکام مقرر در قانون مالیات بر ارزش افزوده را از جمله صدور صورتحساب،اخذ مالیات از خریداران، ارائه اظهارنامه مالیاتی و تسویه با سازمان امور مالیاتی را به طور دقیق و صحیح انجام دهند.
۳- ادارات کل امور مالیاتی، اداره امور مالیاتی رسیدگی به پرونده های سنگبری های استان ها را تشکیل دهند و فعالان فراخوان شده صنف سنگ همزمان با تسلیم اظهارنامه نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند.
۴- در خصوص جرائم مؤدیانی که به تکالیف خود عمل نموده اند حداکثر مساعدت قانونی تا سقف صد درصد بخشودگی اعمال گردد.
۵- مالیات های مطالبه شده و قطعی نشده به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع و حداکثر مساعدت در جهت حل و فصل اختلافات مطابق قانون انجام پذیرد.
۶- پرونده های قعطی شده سنگبری ها جهت طرح شکایت در هیأت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر راهنمایی گردند و ادارات کل امور مالیاتی حسب درخواست مؤدیان، موضوع را جهت دستور مقتضی  به رئیس کل سازمان امور مالیاتی و نهایتاً به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در خصوص مؤدیانی که به تکالیف قانونی خود عمل نموده اند پیشنهاد و گزارش نمایند.
بدیهی است مؤدیانی که تا پایان خرداد ماه نسبت به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام ننمایند؛ ادارات امور مالیاتی مکلف هستند برابر مقررات و موازین قانونی و با رعایت ترتیبات مقرر نسبت به رسیدگی و مطالبه مالیات اقدام نمایند.

علی عسکری
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور




قانون کار درباره اخراج ، استعفا و اتمام قرارداد کارگران چه نظری دارد ؟
قانون کار درباره اخراج ، استعفا و اتمام قرارداد کارگران چه نظری دارد ؟

قانون کار درباره اخراج ، استعفا و اتمام قرارداد کارگران چه نظری دارد ؟

 می‌خواهید پرسنل اخراج کنید، می‌خواهید استعفا دهید یا اینکه به پایان مدت قرارداد خود نزدیک شده‌اید؟ از چند و چون این وضعیت‌ها چه اطلاعاتی دارید؟ وزارت کار پاسخ سوالات شما را می‌دهد.

کارگری دارای چند فقره قرارداد کار مدت موقت با کارفرما است. در آخرین قرارداد و در هنگام قطع رابط سوابق کارکرد وی به چه نحوی محاسبه می‌شود؟ اگر مجموع چند فقره قرارداد به یکسال نرسد آیا مشمول اخذ سنوات خدمت می‌شود؟
در قراردادهای مدت موقت اعم از قراردادهای زیر یک سال و یک سال یا بیشتر چنانچه بعد از خاتمه هر قرارداد تسویه حساب قطعی همراه با پرداخت سنوات خدمت انجام شده باشد به هنگام ختم همکاری ادعای سوابقی که بابت آن تسویه حسب صورت گرفته مورد پیدا نمی کند.

کارگرانی که به صورت متناوب نزد کارفرما کارکرده‌اند، محاسبه سنوات خدمت آنان به چه صورت انجام می‌شود؟
ادامه مطلب

مدل جدید پرداخت حقوق و دستمزد در سال 94
مدل جدید پرداخت حقوق و دستمزد در سال ۹۴

مدل جدید پرداخت حقوق و دستمزد در سال ۹۴

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از آغاز به کار کمیته بهره وری و دستمزد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: از طریق ارائه تعاریف و استانداردهایی، پرداخت حقوق و دستمزد به بهره وری نیروی کار مرتبط و مدل جدیدی در این خصوص ارائه می شود.

فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر از برنامه ریزی برای تشکیل کمیته جدید بهره وری و دستمزد خبر داد و گفت: از اردیبهشت ماه امسال، کمیته بهره وری و دستمزد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل و آغاز به کار خواهد کرد.

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهارداشت: بررسی ها از وضعیت بهره وری نیروی کار در سطح بین المللی نشان می دهد که ایران از جایگاه مناسبی در این بخش برخوردار نیست و بیشتر از اینکه نیروی کار در تولید نهایی تاثیرگذار باشد این منابع طبیعی و زیرساخت ها است که تاثیر دارد.

توفیقی ادامه داد: در عین حال، این مسئله وجود دارد که پایین بودن سطح حقوق و دستمزد نیروی کار میزان بهره وری را در ایران کاهش داده است و باید در این بخش کار شود. متاسفانه در حال حاضر، نیروی کار ماهر با غیرماهر قابل تفکیک نیست و این مسئله می تواند باعث استعدادکُشی و کاهش انگیزه نیروی کار شود.

این مقام مسئول کارگری کشور تاکید کرد: از طریق این کارگروه به سمت استانداردسازی بهره وری نیروی کار در ایران خواهیم رفت. به صورت کلی این کارگروه به دنبال این مسئله مهم است که بین دستمزد پرداختی به نیروی کار و بهره وری ارتباطی پیدا شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این مهم دنبال می شود که بتوان از طریق ارائه تعاریف استاندارد و روشن در حوزه بهره وری نیروی کار، جذب فارغ التحصیلان را در بازار کار کشور دنبال کرد.

به گزارش مهر، پیش تر و در زمستان سال گذشته مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه درباره طرحی سخن می گفتند که قراربود بر اساس آن مدل جدیدی در تعیین و پرداخت دستمزد مشمولان قانون کار دنبال شود.

این مدل که همان پرداخت بر اساس بهره وری افراد است، در فرصت پایان سال گذشته امکان طرح در شورای عالی کار را پیدا نکرد و قرار شد تا در سال جاری کمیته ای در اینباره تشکیل و استانداردهای لازم برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۴ را تعریف کنند.

حال وقت آن رسیده که این کمیته برای اولین بار تشکیل و چارچوب هایی را برای تعیین مزد در ایران تعیین کند. به نظر می رسد، شورای عالی کار در نیمه دوم امسال که کار بررسی برای تعیین افزایش مزد سال آینده را آغاز خواهد کرد، مدل جدیدی را پیش روی خود برای ورود به این عرصه داشته باشد.




دانلود جدول دستمزد طرح هماهنگ طبقه بندی مشاغل 93
دانلود جدول دستمزد طرح هماهنگ طبقه بندی مشاغل ۱۳۹۳

دانلود جدول مزد طرح طبقه بندی مشاغل ۱۳۹۳

جدول دستمزد طرح هماهنگ طبقه بندی مشاغل شرکت های خدماتی، پشتیبانی و فنی مهندسی در سال ۱۳۹۳ اعلام شده توسط کانون انجمن صنفی کارفرمایان

جهت دانلود جدول دستمزد طرح هماهنک طبقه بندی مشاغل ۱۳۹۳ اینجا کلیک کنید.




تعداد کل صفحات: 7