تبلیغات
گروه حسابداری و حسابرسی حساب پردازان برتر - مطالب اسفند 1393
" ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی در استان تهران و البرز با همکاری تیم مجرب و حرفه ای"
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 94 و پاره ای از قوانین کار

نشست شورای عالی کار در نهایت با تصویب افزایش ۱۷ درصدی دستمزد همه سطوح کارگری به پایان رسید که حداقل دستمزد کارگری سال آینده ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان است.

بر همین اساس، مزد روزانه ۲۳۷۴۷۵ ریال، حق اولاد ۷۱۲۴۲۵ ریال تعیین شد.در این نشست همچنین حق مسکن ۴۰ هزار تومان و پایه سنوات در ماه ۳۰ هزار تومان تصویب شد.

              بن نقدی کارگران ۱۱۰ هزارتومان شد که از ابتدای فروردین ماه سال  94 قابل پرداخت میباشد

جدول مقایسهای تغییرات حقوق و مزایای کارگران

ردیف

حداقل حقوق و مزایا براساس قانون کار در سال  ( بریال )

1390

1391

1392

1393

1394

1

حداقل حقوق ماهیانه =طبق مصوبه

3303000

3897000

4871250

6089100

7124250

2

حقوق روزانه=حقوق ماهیانه تقسیم بر 30

110100

129900

162375

202970

237425

3

دستمزد ساعتی=حقوق روزانه تقسیم بر 7.20 یا 7.33 (توضیح 1)

15020

17722

22152

27690

32398

4

اضافه کارساعتی=دسـتـمزد ساعتی ضربدر 1.4

21029

24810

31013

38766

45357

5

جمعه کار = دسـتـمزد ساعتی ضربدر 1.4

21029

24810

31013

38766

45357

6

شبکاری ساعتی= دسـتـمزد ساعتی ضربدر 1.35

20277

23924

29905

37382

43737

7

حداقل عیدی سالیانه=(2ماه حداقل حقوق )

6606000

7794000

9742500

12178200

14248500

8

حداکثر عیدی سالیانه=(3ماه حداقل حقوق)

9909000

11691000

14613750

18267300

21372750

9

حق اولاد تا یک فرزند 10% ضربدر حداقل حقوق(توضیح 2)

330300

389700

480000

608910

712425

10

حق اولاد تا دو فرزند و بیشتر =2برابر ردیف بالا ( بشرط 720 روز سابقه بیمه)

660600

779400

960000

1217820

1424850

11

سنوات یکسال کارکرد = یکماه حقوق

3303000

3897000

4871250

6089100

7124250

12

سنوات یکماه کارکرد = سنوات یکسال تقسیم بر 12

275250

324750

405938

507425

593688

13

حق بن و خواروبار = طبق مصوبه

280000

350000

500000

800000

1100000

14

حق مسکن = طبق مصوبه

100000

100000

200000

200000

400000

15

بیمه سهم کارفرما = حقوق ماهانه ضربدر 20%

660600

779400

974250

1217820

1424850

16

بیمه بیکاری(سهم کارفرما) = حقوق ماهانه ضربدر 3%

99090

116910

146138

182673

213727

17

بیمه سهم کارگر = حقوق ماهانه ضربدر 7%

231210

272790

340987

426237

498698

18

حق سنوات روزانه ( کارگران روزمزد)

200

250

300

5000

10000

19

درصد افزایش دستمزدها نسبت بسال قبل

6 درصد رشد+ روزانه 304

7 درصد رشد + روزانه 1209

10 درصد رشد + روزانه 19485

12درصد رشد + روزانه 21110 ریال

17 درصد رشد

افزایش سایر سطوح دستمزدی بر اساس آخرین دستمزد دریافتی روزانه در سال 93 ، معادل 17%  افزایش می یابد .

یعنی محاسبه و افزایش مزد روزانه در سال 1393 برای افرادی که حقوقشان در سال 93 بالاتر از حداقل بوده بطریق زیر محاسبه میشود :

 (1.17  x آخرین مزد روزانه در سال 92)

تمام فرمو لهای محاسبه حقوق و دستمزد ( یکجا ) :

نحوه محاسبه ساعات کار روزانه :

ماده ۳۷- هنگامیکه حداقل مزد کارگران اعلام میگردد ،این مبلغ بر مبنای ماه شمسی ( 30 روزه ) اعلام شده ، ولی هنگام پرداخت آن بایستی به تناسب تعداد روزهای ماه مورد نظر محاسبه گردد. (ماههای 29 روزه یا 31 روزه )

با توجه به اینكه ساعات كاری در هفته 44 ساعت میباشد اگر آنرا تقسیم بر 6 روز کاری در هفته بنماییم ساعت کاری روزانه 7 ساعت و 33 دقیقه میشود

توضیح 1 در جدول بالا) :بسیاری از همکاران ساعت کار روزانه را 7.20در نظر گرفته که مجموع آن در 6 روز هفته معادل 44 ساعت بوده و صحیح است اما توجهی به (ساعات صرف غذا و غیره حداقل بمدت ربع ساعت را ) نداشته که جمع آن در 6 روز هفته  1.5 ساعت شده و عرفا بعدد 7.33  ، قوت می بخشد ( طبق صراحت قانونی ماده 51 )

صراحت ماده 51 قانون کار=ساعات کار مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد . لذا قانوناًاوقات صرف غذا و استراحت جزء ساعت کار محسوب نخواهد شد.بدیهی است چنانچه بر اساس عرف و روال کارگاه از قبل اوقات مذکور جزء ساعت کار محسوب می گردیده، عرف و رویه مذکور کماکان معتبر خواهد بود .

توضیح 2 در جدول بالا) : درسال 92 حق اولاد طبق مصوبه حدود 13% یعنی620000 ریال  اعلام شد اما تاکید و قابل قبول برای تامین اجتماعی همان 10% یعنی 480.000 بود

حال برای محاسبه ساعات کار ماهیانه :

الف ) : بسیاری از حسابداران عدد 220ساعت را در نظر گرفته که از حاصل 30 روز ضربدر 7.33 یعنی 220 =7.33 * 30 بدست میاید (توجهی به 4 جمعه ندارند)

ب ) :تعدادی دیگر عدد۱۹۱ساعت را در نظر گرفته که از حاصل ۳۰ روز منهای ۴ جمعه یعنی

۱۹۱ =7.33 * ۲۶ و یا اینکه ۴هفته ضربدر 44 ساعت کار هفتگی (۴هفته = 28 روز) باضافه 2 روز ضربدر 7.33 ساعت یعنی 191= ( 7.33 * 2 ) + ( 44 * 4 ) بدست میاید که بسیار منطقی است

ج ) : اما دسته سوم عدد ۱۷۶ ساعت را در نظر گرفته که فقط از حاصل ۴ هفته ضربدر 44 ساعت کار هفتگی ( 176 = 44 * 4 ) بدست میاید

اما روش قسمت دوم ،صحیح تر و منطقی تر بنظر میرسد(یعنی محاسبه 191 ساعت)

فرمول اضافه کاری :

(ساعات اضافه کاری * 1.4) * ( 7.33 : حقوق روزانه ) = ساعات اضافه کاری طبق ماده 59

تمامی فرمولهای  حق ماموریت -فوق العاده تعطیل کاری -شبکاری -نوبت کاری - سنوات خدمت - مرخصی استفاده نشده -محاسبه عیدی و پاداش و غیره را در مطلب حسابداری حقوق و دستمزد خواهید یافت

 هم چنین خلاصه قوانین کار ( مورد استفاده برای شرکتها و کارخانجات ) را در مطلب حسابداری حقوق و دستمزد خواهید یافت

 حال حداقل و حداکثر حقوق مشمول کسر بیمه برای بیمه شدگان (در لیست بیمه) عبارتست از :

تاریخ

حداقل دستمزد ماهیانه

حداکثر دستمزد ماهیانه = 7 برابر حداقل دستمزد ماهیانه

   

سال 89

3030000

21210000

سال 90

3303000

23121000

سال 91

3897000

27279000

سال 92

4871250

34098750

سال 93

6089000

42623000

سال 94

7124250

49869750

توجه شود که ذکر کمتر و یا بیشتر از مبالغ مذکور در لیست بیمه ، مورد قبول سازمان تامین اجتماعی واقع نمیگردد

هم چنین میتوانیدبرای مشاهده سوابق بیمه ای خود به سایت تامین اجتماعی به آدرس http://savabegh.sso.ir  مراجعه نمایید ( قبل از باز کردن سایت ، کد ملی - شماره بیمه و سریال شناسنامه خود را آماده نمایید )



کسب‌وکارتان را برای سال جدید آماده کنید
فصل تعطیلات زمان خوبی برای کسب‌وکارهای کوچک است تا عملکرد یک سال خود را ارزیابی و مشخص کنند در طول یک سال گذشته چه چیزی خوب پیش رفته و روش‌هایی برای پیشرفت آینده بیابند. درحالی‌که کارهای آخر سال خود را انجام داده‌ و سر و سامان داده‌اید، نگاهی به سال آینده نیز داشته باشید.

چگونه می‌توانید تجربیاتی را که در سال 2014 فراگرفته‌اید تا سال را به خوبی به پایان برسانید و کسب‌وکارتان را رونق دهید، در سال جدید به‌کار بگیرید؟ نکاتی که برای افزایش سود، اصلاح بودجه و ساده‌سازی شرکت در سال جدید به شما کمک می‌کنند در اینجا آورده شده است:
1) از افراد تاثیرگذار قدردانی کنید
هر موفقیتی که در 12 ماه گذشته پیش آمده می‌تواند بهانه‌ای باشد برای تشکر و قدردانی از مشتریان، تامین‌کنندگان، کارمندان یا دیگر ذی‌نفعان شرکت که این امر به نوبه خود به افزایش فروش و رشد در سال جدید منجر می‌شود. آیا شرکت شما یک معیار مشخص مثل عبور از هزارمین محصولی که به فروش رفته یا استخدام پنجاهمین کارمند شرکت تعیین کرده است؟ آیا برای تولید یک محصول جدید با کسب‌وکار دیگری شریک شده‌اید؟ آیا در اقتصاد محلی به شیوه‌ای جذاب مثل شرکت در بازارهای کشاورزی شرکت‌ کرده‌اید؟ شاید کارمندان شما یک فعالیت اجتماعی انجام داده‌اند که باعث افتخار شما شده است؟ در سال جدید این دستاوردها را برای مشتریان و شرکای خود یادآوری کنید و از طریق برگزاری مراسمی که به مناسبت یا رویداد خاص یا ارتقای یک کارمند برگزار می‌شود، جشن بگیرید. می‌توانید برای مشتریان ارزشی خود یک تخفیف ویژه در نظر بگیرید یا یادداشت‌های تشکر شخصی به همه افرادی که در رشد شرکت نقش داشته‌اند، ارسال کنید. 
2) در مورد مشتریان بیشتر بدانید
بسیاری از کسب‌وکارها در پایان سال خلاصه‌ای از معاملات سالانه خود را به مشتریان می‌فرستند و تتمه حساب‌های معوق را به آنها یادآوری می‌کنند. این برهه از سال، زمان خوبی برای بخش‌بندی مشتریان است که گروه‌بندی مشتریان بر اساس عادات خرید، رفتار پرداخت یا دیگر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی را برای یافتن روش‌های خدمات‌دهی بهتر به مشتریان دربرمی‌گیرد. شاید روی مشتریانی که بازدهی زیادی ندارند، بیش از حد سرمایه‌گذاری کرده‌اید؛ یا شاید بر مشتریانی که درآمدزایی خوب دارند، به اندازه کافی متمرکز نشده‌اید. بخش‌بندی مشتریان در سه ماه پایانی سال دیدگاه روشن‌تری نسبت به اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و در سال آینده چگونه باید آنها را در امور بازاریابی و فروش اولویت‌بندی کرد، ارائه می‌دهد. 
3) روش‌های خلاقانه برای پاداش‌دهی بیابید
کارمندان قلب هر کسب‌وکار کوچک هستند. برای اینکه حس قدردانی خود را به آنها نشان دهید، چه کارهایی انجام می‌دهید؟ نگاهی به نیروی کار خود داشته باشید و از خودتان بپرسید برای اینکه در سال آینده تعهد و بهره‌وری بیشتری داشته باشند، چه کمکی می‌توانید به آنها بکنید؟ آیا کارمندان خواستار برنامه‌ریزی‌های منعطف‌تر یا فرصت‌های آموزشی بیشتر هستند؟ آیا کارمندان شما از برنامه تیم‌سازی خاصی بهره می‌برند؟ اگر بودجه شما محدود است و افزایش حقوق گزینه مقدوری نیست، دادن امتیازهای کوچک اینچنینی می‌تواند به استعدادهای سازمان حس باارزش بودن در سال جدید را القا کند. 
4) وب‌سایت شرکت را نوسازی کنید
پایان هر سال بهترین زمان برای خانه‌تکانی و ایجاد تغییرات خوب در طراحی وب‌سایت شرکت و شبکه‌های اجتماعی است که در آن عضو هستید. درحالی‌که انسجام کلی وب‌سایت را حفظ می‌کنید، به‌روزرسانی‌های خوبی انجام دهید. همچنین نقص‌ها را برطرف کنید، مثلا مطمئن شوید همه لینک‌هایی که در وب‌سایت شما وجود دارد فعال هستند. هیچ چیز بدتر از آن نیست که مشتری به وب‌سایت شما مراجعه کند و لینکی را باز کند که کار نمی‌کند. 
محصولات و کالاهایی را که دیگر به فروش نمی‌رسانید از وب‌سایت حذف و بخش‌هایی را که قابل استفاده نیستند غیرفعال کنید. همچنین در مشورت با کارشناسان IT امنیت وب‌سایت را در سال جدید افزایش دهید. با انجام این کارها می‌توانید سال جدید را با وب‌سایتی نو و تر و تمیز شروع کنید. 
5) ضرب‌الاجل‌های سالانه را بدانید
در اداره یک کسب‌وکار کاغذبازی‌های زیادی وجود دارد، به‌خصوص وقتی پای مقررات دولتی در میان باشد. در بیشتر کشورها، ارائه گزارش عملکرد یا اظهارنامه‌‌های سالانه امری ضروری است. مهلت ارائه این گزارش‌ها را در نظر داشته باشید. با آگاهی کامل از قوانین دولتی و تجاری حاکم، سعی کنید تا جایی که ممکن است از پرداخت جریمه خودداری کنید. برای به دست آوردن این آگاهی وب‌سایت‌های دولتی را چک کنید یا با حسابداران مشورت کنید. این کار را هر سال انجام دهید، چون ممکن است قوانین هر ساله تغییر کنند. 
مهم نیست سال گذشته را چقدر خوب گذرانده باشید، چون یک موضوع قطعی است: سال آینده شما باید از این هم بهتر باشد. با مرور مواردی که در بالا گفته شد، می‌توانید در اولین روز کاری سال جدید احساس بهتری داشته باشید، آماده‌تر باشید و در مورد سال پیش رو مطمئن‌تر باشید. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، بهتر از این چه هدیه سال نویی می‌توانند به خود بدهند؟ 



سونامی پالایش در بورس

سونامی پالایش در بورس

دنیای اقتصاد: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ریزش 3 هزار و 590 واحدی، بزرگ‌ترین افت این بازار در کل فعالیت تاریخی آن را به ثبت رساند و به این ترتیب دماسنج بازار با پشت سر گذاشتن 5 کانال حمایتی مهم به رقم 61 هزار و 533 واحد برگشت. ریزش روز گذشته بورس تهران که به دلیل بازگشایی نمادهای پالایشی و افت شدید قیمتی 3 نماد بورسی و 3 نماد فرابورسی در این گروه رخ داد، منجر به تشکیل صف‌های فروش طویل در بازار سهام شد. صف‌هایی که هنوز حقوقی‌ها و حتی صندوق توسعه بازار که انتظار می‌رفت به جمع کردن این صف‌ها اقدام کنند، وارد معامله آن نشده‌اند و انتظار می‌رود امروز نیز به تداوم ریزش شاخص منجر شود. با این حال کارشناسان معتقدند بازگشایی نمادهای پالایشی و اثرات آن بر شاخص کل بورس یکی از بزرگ‌ترین ابهام‌های بازار بعد از بحث مذاکرات هسته‌ای محسوب می‌شد که روز گذشته این ابهام بزرگ برطرف شد و همین امر باعث می‌شود با آغاز معاملات در سال جدید معامله‌گران در برابر بازاری با شفافیت بیشتر قرار بگیرند. به عقیده آنها این اقدام باید پیش‌تر و به‌صورت تدریجی انجام می‌شد تا با گذشت زمان ریزش قیمت‌های پالایشی مانع از هیجان در بورس شود؛ اما اختلاف بین شرکت‌های پالایشی و شرکت ملی پالایش و پخش مانع از آن شده بود. 

گروه بورس- محبوبه مغانی: سرانجام روز گذشته نمادهای پالایشی در بازار سرمایه بازگشایی شدند و به این واسطه شاخص بورس تهران با افت سه هزار و 590 واحدی روبه‌رو شد که این میزان ریزش در تاریخ بورس تهران سابقه نداشته است. بر‌اساس این بازگشایی‌ها بود كه بازدهی بازار سرمایه 5/ 5 درصد در روز گذشته كاهش یافت تا به موجب آن خط حمایتی شاخص كه در رقم 64 هزار واحدی تعریف شده بود، شكسته و سهامداران و سرمایه‌گذاران این بازار در روزهای آخر فعالیت كاری بورس در سال 93، شاهد تنزل شاخص بازار به رقم 61 هزار و 532 واحدی باشند. با احتساب ارقام روز گذشته زیان بورس تهران از ابتدای سال جاری تا روز گذشته به 23 درصد رسید. 

ادامه مطلب

راﻫﻬﺎی مختلف ﺑﺮای رﻓﻊ ﺣﻞ اﺧﺘﻼف ﻣﻮدﻳﺎن ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﺎ اداره اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ

ﺑﻪ ﮔﺰارش رﺳﺎﻧﻪ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ اﻳﺮان، در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻮدﻳﺎن ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﻧﺤﻮه رﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﭘﺮوﻧﺪه ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺧﻮداﻋﺘﺮاض داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ راﻫﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ را ﺑﺮای رﻓﻊ ﺣﻞ اﺧﺘﻼف ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺎ اداره اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻨﺪ ﻛﻪ در ذﻳﻞ ﺑﻪ ﺷﺮح آﻧﻬﺎ ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﭘﺮداﺧﺖ.
۱-ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ اداره اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ

در ﻣﻮاردی ﻛﻪ ﺑﺮگ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺻﺎدر و ﺑﻪ ﻣﻮدی اﺑﻼغ ﻣﻲ ﺷﻮد در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻮدی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آنﻣﻌﺘﺮض ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻇﺮف ﺳﻲ روز از ﺗﺎرﻳﺦ اﺑﻼغ ﺷﺨﺼﺎً ﻳﺎ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ وﻛﻴﻞ ﺗﺎم اﻻﺧﺘﻴﺎر ﺧﻮد ﺑﻪ ادارهاﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻣﺮاﺟﻌﻪ و ﺑﺎ اراﺋﻪ دﻻﺋﻞ و اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻛﺘﺒﺎً ﺗﻘﺎﺿﺎی رﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﺠﺪد ﻧﻤﺎﻳﺪ. رﻳﻴﺲ اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ (ﻣﻤﻴﺰ ﻛﻞ) ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﭘﺲ از ﺛﺒﺖ درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﻮدی در دﻓﺘﺮ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و ﻇﺮف ﻣﻬﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﺶاز ﺳﻲ روز از ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع رﺳﻴﺪﮔﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. در ﺟﺮﻳﺎن رﺳﻴﺪﮔﻲ ﭘﺮوﻧﺪه ﺗﻮﺳﻂ رﻳﻴﺲاداره اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺳﻪ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﭘﻴﺶ آﻳﺪ.
اﻟﻒ) اﮔﺮ دﻻﺋﻞ و اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک اﺑﺮازی ﻣﻮدی ﺑﺮای رد ﻣﻨﺪرﺟﺎت ﺑﺮگ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﺎﺷﺪ رﺋﻴﺲ اﻣﻮرﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺿﻤﻦ رد ﻣﻨﺪرﺟﺎت ﻣﺮاﺗﺐ را در ﻇﻬﺮ ﺑﺮگ ﺗﺸﺨﻴﺺ درج و اﻣﻀﺎء ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
ب) در ﺻﻮرﺗﻴﻜﻪ رﺋﻴﺲ اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺗﺸﺨﻴﺺ دﻫﺪ درآﻣﺪ ﻣﻮدی ﻗﺎﺑﻞﺗﻌﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ و اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﻣﻮدی ﻧﻴﺰ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد، در اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﻣﺮاﺗﺐ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻮردﺗﻮاﻓﻖ در ﻇﻬﺮ ﺑﺮگ ﺗﺸﺨﻴﺺ درج و ﺑﻪ اﻣﻀﺎی ﻣﺴﻮول ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و ﻣﻮدی ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻳﺎ وﻛﻴﻞ ﺗﺎم اﻻﺧﺘﻴﺎر وی
ﺑﺮﺳﺪ.
ج) اﮔﺮ رﺋﻴﺲ اداره اﻣﻮر ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻮدی را ﺑﺮای رد ﺑﺮگ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻳﺎﺗﻌﺪﻳﻞ درآﻣﺪ ﻣﻮﺛﺮﺗﺸﺨﻴﺺ ﻧﺪﻫﺪ ﺑﺎﻳﺪ دﻻﻳﻞ ﻋﺪمﻗﺒﻮل ﻣﺪارک در ﻇﻬﺮﺑﺮگ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﻨﻌﻜﺲ و ﭘﺮوﻧﺪهﻣﻮدی را ﺑﻪ ﻫﻴﺎت ﺣﻞ اﺧﺘﻼف ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ارﺟﺎع دﻫﺪ.
۲-رﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﺠﺪد ﭘﺮوﻧﺪه ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ در ﻣﺮﺟﻊ ﻫﻴﺎت ﺣﻞ اﺧﺘﻼف ﺑﺪوی

ادامه مطلب

برداشت بانک‌ها از حساب مشتریان بابت اقساط معوق


قراردادهای جدید تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ اجازه می‌دهد در صورتی که مشتری قسط وام خود را پرداخت نکرد، مبلغ آن را از حساب مشتری در همان بانک یا هر بانک دیگر برداشت کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ بانک مرکزی در راستای «یکنواخت‌سازی فرم عقود تسهیلات بـانکی»، بخشنامه فرم یکنواخت قرارداد قرض‌الحسنه را ابلاغ کرده‌است.

این بخشنامه که رعایت آن از ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده الزامی است،‌ حاوی نکات تازه‌ای برای وام‌گیرندگان است. از جمله این که مشتری را موظف می‌کند در زمان سررسید، قسط خود را به بانک پرداخت کند. این اقدام در راستای جلوگیری از افزایش مطالبات معوق بانک‌ها انجام شده‌است.

بر اساس ماده ۹ این قرارداد، قرض‌گیرنده و ضامن/ضامنین به طور غیرقابل رجوع به بانک/مؤسسه اعتباری اجازه و اختیار می‌دهند که هرگونه مطالبات خود ناشی از این قرارداد را اعم از مستقیم یا غیرمستقیم پس از سررسید یا حال شدن دیون و در صورت عدم پرداخـت، از موجـودی هـر یـک از حسـابهـا (ریـالی و ارزی)، امـوال و اسـناد آنـان نـزد بانک/مؤسسه اعتباری و یا بانکها و سایر مؤسسات اعتباری رأساً و بدون نیاز به حکـم قضـائی یـا اجرایـی برداشت کرده و به حساب بدهی قرض‌گیرنده منظور کند.

همچنین بر اساس ماده ۶ این قرارداد، در صـورتی کـه بـه تشـخیص بانک/مؤسسه اعتباری، قرض‌گیرنده تسهیلات را خارج از موضـوع قـرارداد مصـرف کرده باشد،
بانک/مؤسسه اعتباری می‌تواند مانده مطالبات را به دین حال تبدیل کند.

نکته بدیع دیگر در این قرارداد این است که وثیقه‌های ملکی باید بیمه شوند. بر اساس ماده ۱۳ قرارداد، قرض‌گیرنده تعهد می‌کند حسب مورد در صورت تقاضای بانک/مؤسسه اعتباری، هر آنچـه مـورد وثیقه قرار می‌گیرد را پس از امضای قرارداد و در مدت آن، همـه سـاله بـه مبلغـی کـه مـورد موافقـت بانک/مؤسسه اعتباری باشد، در برابر آتش‌سوزی، انفجار، زلزله، سیل، صاعقه و سایر خطـرات مرتبطـی کـه بانک/مؤسسه اعتباری تعیین می‌کند، نزد یکی از شرکت‌های بیمه مجاز، به هزینه خود و به نفع بانک/مؤسسه اعتباری بیمه کند.



مجازات فرار از مالیات

عدم تمکین به مقررات مالیاتی، موضوعی است که نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورهای پیشرفته نیز دارای اهمیت و محل بحث و چاره‌اندیشی است. فرار از مالیات همیشه و همه جا موضوع جذابی برای مودیان است؛ از این‌رو در سایر کشورها با توجه به سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته و تدوین مقررات بازدارنده، سعی در کاهش آن کرده‌اند.

بحث فرهنگ‌سازی مالیاتی نه تنها در زمینه مالیات بر ارزش‌افزوده، بلکه در سایر منابع مالیاتی و ضروری و با اهمیت است. در ایران با نگاهی به گذشته‌های دور درمی‌یابیم، نگاهی که به پرداخت مالیات در کشور وجود داشته، نگاه مثبتی نبوده است؛ از این‌رو برای اینکه بتوانیم در این زمینه فرهنگ مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم، باید در گام نخست با مشخص کردن عوامل این نگاه منفی و تغییر آن، دیدگاه مردم را نسبت به وصول درآمدهای مالیاتی مثبت کرد.

فرار مالیاتی چیست؟
هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول ، فرار مالیاتی خوانده می شود.
تعریف فرار مالیاتی، برای انواع مالیات ها یکسان است. در فرار مالیاتی، به رغم تطبیق فعالیت با قوانین، در اجرای فعالیت یک یا چند ضابطه مصوب مراجع ذی ربط تعمداً نادیده گرفته می شود.
تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی
تمایز مفهومی بین فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات به قانونی یا غیرقانونی بودن رفتار مۆدیان مربوط می شود . فرار مالیاتی، یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مۆدی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می شود ، امتناع می کند ، یک نوع عمل غیر رسمی انجام می دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می دارد. اما در اجتناب از مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود . اجتناب از مالیات ، از خلاCهای قانونی در قانون مالیات ها نشات می گیرد. در اینجا فرد به منظور کاهش قابلیت پرداخت مالیات، خود دنبال راه های گریز می گردد . مثلاً درآمدهای نیروی کار را در قالب درآمد سرمایه نشان می دهد که از نرخ پایین تری برای مالیات برخوردارند. در اجتناب از مالیات ، مۆدی مالیاتی دلیلی ندارد نگران احتمال افشا شدن باشد، چرا که او الزاماً تمامی مبادلات خود را با جزئیات آن البته به شکل غیر واقعی، یاددا شت و ثبت می کند.

افرادی که مانع از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی خود یا اشخاص ثالث شوند و یا از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع ماده ۱۶۹ مربوط به مالیات مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری کنند و این امر منجر به زیان وارده به دولت شود نیز مجرم خواهند بود

در واقع ، عوامل اقتصادی با استفاده از روزنه های قانون مالیات و بازبینی در تصمیمات اقتصادی خود تلاش می کنند تا بدهی مالیاتی خود را کاهش دهند. از آنجا که اجتناب از پرداخت مالیات فعالیتی به ظاهر قانونی است، از این رو بیشتر از فرار مالیاتی در معرض دید است.
به عبارت دیگر ، اجتناب از مالیات ، یک نوع سوء استفاده رسمی از قوانین مالیاتی است. این مقوله به بررسی و یافتن راه های گریز از پرداخت مالیات در قوانین مالیاتی مرتبط می شود که مۆدیان به آن وسیله خود را به نحوی از افراد مشمول مالیات کنار می زنند. مثلاً تبادل درآمد نیروی کار به درآمد سرمایه که نرخ کمتری از مالیات را به همراه دارد، مثالی از اجتناب مالیاتی است. به عنوان مثال، فرض کنید بر فعالیتی چون فروش دوچرخه، مالیات بر ارزش افزوده وضع شود. حال اگر فروشنده ای برای پرداخت مالیات کمتر ، دوچرخه کمتری بفروشد، رفتار وی بر پایه اجتناب از مالیات است. اگر همین فروشنده برای پرداخت کمتر مالیات ، میزان فروش دوچرخه را کمتر از مقدار واقعی آن به اداره مالیات گزارش کند، رفتار وی فرار از مالیات قلمداد می شود.

بنابراین اجتناب مالیاتی ، قانونی و برای کاهش تعهدات مالیاتی فرد با دور زدن قانون یا استفاده کامل از ظرایف قانونی است ، اما تقلب یا فرار مالیاتی، غیرقانونی و مبادرت عمدی به اعمال خلاف قانون مانند گزارش غیرواقعی درآمد و فروش ، کسورات و تنظیم اظهارنامه ها است. نظام مالیاتی در شرایط آرمانی، باید قابلیت مقابله با هر دو نوع فرار مالیاتی را داشته باشد.

مجازات
هر شخصی که بنا به قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی بوده و در سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای مربوط خودداری کند و یا به موجب مقررات این قانون و یا قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به وصول کسر و ایصال مالیات مۆدیان دیگر شده و مالیات مزبور را در مواعد قانونی به سازمان امور مالیاتی کشور ایصال نکند مجرم خواهد بود.
بر این اساس افرادی که به قصد فرار از مالیات عالماً و عامداً معاملات و قراردادهای خود را برخلاف واقع با نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مۆدیان دیگر را به نام خود تنظیم کنند نیز مجرم شناخته می شوند.
به علاوه افرادی که مانع از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی خود یا اشخاص ثالث شوند و یا از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع ماده ۱۶۹ مربوط به مالیات مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری کنند و این امر منجر به زیان وارده به دولت شود نیز مجرم خواهند بود.
بر این اساس در مورد اشخاص حقوقی مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شخص حقوقی، متفقاً یا منفرداً مشمول احکام این ماده خواهند بود.

هر شخصی که بنا به قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی بوده و در سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای مربوط خودداری کند و یا به موجب مقررات این قانون و یا قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به وصول کسر و ایصال مالیات مۆدیان دیگر شده و مالیات مزبور را در مواعد قانونی به سازمان امور مالیاتی کشور ایصال نکند مجرم خواهد بود

بنا به این گزارش مجازات شروع به جرم مالیاتی از سه ماه تا یکسال حبس تعزیری است . بنابراین هر شخص که قصد ارتکاب جرمهای مالیاتی را داشته باشد و شروع به اجرای آن کند ، چنانچه قبل از کشف جرم به میل خود آن را ترک کرده و اسناد و مدارک ملاک تشخیص مالیات را اصلاح نماید تعقیب کیفری نخواهد شد اما بعد از کشف جرم، به مجازات شروع به جرم مالیاتی فوق محکوم خواهد شد، مگر آنکه در جریان تعقیب کیفری و قبل از صدور حکم قطعی با اقاریر و راهنمائی های خود موجب استیفای حقوق دولت شود که در این صورت استحقاق تخفیف مجازات را خواهد داشت.
بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی کشف جرم موضوع این ماده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و دستگاه‌های اجرایی نظارتی امکان پذیر خواهد بود.



اجرای مالیات ارزش افزوده در ایران و عدم جایگزینی آن با مالیات بر درآمد

اجرای مالیات ارزش افزوده در ایران

و عدم جایگزینی  آن با

مالیات بر درآمد

   چکیده مقاله :

علیرغم اینکه هدف اجرای مالیات بر ارزش افزوده در جهان و ایران این بود که این نوع مالیات به عنوان نوعی مالیات بر مصرف جایگزین مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی شود  اما در طی سالهای گذشته تا کنون با وجود رشد نرخ مالیات بر ارزش افزوده این هدف محقق نشده است به طوری که دراواخر سال 1387 مالیات ارزش افزوده با اعمال نرخ3%( 1.5% مالیات ارزش افزوده و 1.5% عوارض شهرداری ) کار خود را آغاز کرد و نیز از ابتدای سال 1390با نرخ 4% (2.2% مالیات و 1.8% عوارض )به کار خود ادامه داده است  اما با این حال با رشد 4درصدی مالیات ارزش افزوده در ایران ما شاهد هیچ گونه کاهشی در نرخ مالیاتهای درآمد اعم از ماده 131 یا ماده 84 یا ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم نبوده ایم در حالی که این مغایر با هدف اجرای مالیات ارزش افزوده میباشد .

 

مقدمه:

ادامه مطلب

جدول حقوق سال 1394
پرونده دستمزد ۹۴ بسته شد/ جدول کامل مزایای جدید کارگران
شورای عالی کار پس از چند ساعت بحث و گفتگوی شبانه حداقل دستمزد سال آینده میلیون ها مشمول قانون کار را تعیین و تصویب کرد. بر این اساس، از ابتدای سال آینده تمامی کارگران و مشمولان قانون کار با افزایش دریافتی ماهیانه مواجه خواهند شد.
طبق مصوبه شورای عالی کار، از ابتدای فروردین ماه سال آینده حق بن نقدی کارگران از ۸۰ به ۱۱۰ هزارتومان، حق مسکن از ۲۰ به ۴۰ هزارتومان، حق سنوات از ۵۰۰ تومان روزانه به ۱۰۰۰ تومان، حق اولاد یکنفر از ۶۰۸۸۸ تومان به ۷۱۲۴۱ تومان و حداقل مزد روزانه نیز از ۲۰۲۹۷ تومان به ۲۳۷۴۷ تومان افزایش می یابد.
تا یکی دو روز آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغیه مصوبه امروز شورای عالی کار را برای اجرا به تمامی واحدهای مشمول قانون کار کشور ارائه خواهد کرد.

جدول کامل شده بسته دستمزد ۹۴

 شرحارقام به تومان
حداقل دستمزد ماهیانه۷۱۲۴۲۵
حق مسکن ماهیانه۴۰۰۰۰
حق بن نقدی (خواروبار)۱۱۰۰۰۰
حق اولاد- یک فرزند۷۱۲۴۱
حق اولاد- دو فرزند۱۴۲۴۸۲
حق سنوات روزانه۱۰۰۰
حداقل مزد روزانه۲۳۷۴۷
مجموع دریافتی افراد مجرد۸۹۲۴۳۰
مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند۹۶۳۶۷۱
مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند۱۰۳۴۹۱۲


متن قانون‌ کار مصوب 29 آبان‌ 1369->قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران‌

قانون تامین اجتماعی شماره:***-*** موضوع:قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران‌
لایحه اصلاحی قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران مصوب مورخ 30/5/70

 لایحه اصلاح لایحه قانون تامین منافع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب 1341 و لغو قوانین سابق ، مصوب 23/4/1359
ماده واحده - کلیه کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد ، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند . مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند .
 تبصره1- مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید .
 تبصره2- در کارگاههائی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می نمایند. عرف کارگاه معتبر خواهد بود . تبصره3- رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت مراجع پیش بینی شده در فصل حل اختلاف قانون کار است .
 تبصره4- این قانون از تاریخ تصویب ، جایگزین لایحه قانونی تامین منافع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی مصوب 1341 و لغو قوانین سابق مصوب 23/4/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران می گردد.



تعداد کل صفحات: 4