تبلیغات
گروه حسابداری و حسابرسی حساب پردازان برتر - مطالب مهر 1393
" ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی در استان تهران و البرز با همکاری تیم مجرب و حرفه ای"
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
قوانین کاربردی تامین اجتماعی بصورت فایلهای pdf

قوانین کاربردی تامین اجتماعی بصورت فایلهای pdf   

معرفی اجمالی سازمان تامین اجتماعی

 

مقرری بیمه بیکاری
پیمان تامین اجتماعی با کارفرمایان پیمان تامین اجتماعی با بیمه‌شدگان
پیمان تامین اجتماعی با بیماران بیمه شده حمایت دربرابر حوادث و بیماری‌ها
آشنایی با کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی کمک هزینه کفن و دفن
مقررات پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی به بیمه‌شدگان  غرامت دستمزد ایام بارداری
غرامت دستمزد ایام بیماری کمک هزینه ازدواج
مستمری ازکارافتادگی آشنایی با حقوق کارفرمایان در قانون تامین اجتماعی
آشنایی با حقوق بیمه‌شدگان در قانون و مقررات تامین اجتماعی مستمری بازماندگان
مستمری بازنشستگی پیمان تامین اجتماعی با بازنشستگان و مستمری‌بگیران
میثاق نامه کارکنان سازمان تامین اجتماعی


حسابداری ضایعات

تعریف ضایعات

ضایعات به واحدهایی اطلاق می شود که شرایط استاندارد تولید را نداشته و از عملیات تولید کنار گذاشته و یا به ارزش قراضه به فروش می رسند ودر اثر عواملی مانند نابابی مواد خام نامرغوبی یا عدم مهارت کارگران ایجاد می شود.

طبقه بندی ضایعات

* ضایعات عادی
الف: ضایعات عادی غیر قابل فروش
ب: ضایعات عادی قابل فروش

* ضایعات غیر عادی
الف: ضایعات غیر عادی و غیر قابل فروش
ب: ضایعات غیر عادی و قابل فروش

ادامه مطلب

آشنایی با تعدادی از قانون های کاربردی مالیاتهای مستقیم

با سلام به همکاران خوبم .در ادامه معرفی قانونهای مالیاتی  بخش سوم این قانونها را ارائه می نماییم.

بند (الف) ماده (۱۴۱) ق م م:

معافیت ۱۰۰% درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده کالاهای صنعتی محصولات بخش کشاورزی ـ شامل محصولات:

– زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع

و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن و معافیت ۵۰% درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهایی که به منظور دست یافتن به اهداف صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور صادر می شوند (فهرست کالاهای مشمول این ماده در طول هر برنامه به پیشنهاد وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی ـ کشاورزی و جهاد سازندگی و وزارتخانه های صنعتی به تصویب هیأت وزیران می رسد. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: صادر کنندگان محصولات بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن تا پایان برنامه سوم توسعه موقوف الاجرا می باشد و طبق ماده ۱۱۳ قانون برنامه سوم عمل خواهد شد)

مطابق بند (ب) ماده (۱۴۱) ق م م:

معافیت ۱۰۰% درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا می شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می شوند. (صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف می باشند)

مطابق ماده (۱۴۲) ق م م:

درآمد کارگاههای:

فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف است. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای تعاونی تولیدی و اتحادیه های تولید صنایع دستی)

مطابق ماده (۱۴۳) ق م م:

معافیت ۱۰% مالیات شرکتهایی که سهام آنها طبق قانون مربوط از طرف هیأت پذیرش برای معامله در بورس قبول می شود از سال پذیرش تا سالیکه از فهرست نرخها در بورس حذف نشده باشند در صورتیکه کلیه نقل و انتقالات سهام از طریق کارگزاران بورس انجام در دفاتر ثبت گردد. (اشخاص برخوردار از معافیت: شرکتهای پذیرفته شده در بورس)

balance pilot1 300x214 آشنایی با تعدادی از قانون های کاربردی مالیاتهای مستقیم ( بخش سوم )

مطابق ماده (۱۴۵) ق م م:

سود دریافتی بهر عنوان در موارد زیر از پرداخت مالیات معاف است.

۱- سود متعلق به سپرده های مربوط به کسور بازنشستگی و پس انداز کارمندان و کارگران نزد بانکهای ایرانی در حدود مقررات استخدامی مربوطه.

۲- سود یا جوایز متعلق به حسابهای پس انداز و سپرده های مختلف نزد بانکهای ایرانی یا موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز (این معافیت شامل سپرده هایی که بانکها یا موسسات اعتباری غیر بانکی نزد هم می گذارند نخواهد بود)

۳- جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه.

۴- سود پرداختی بانکهای ایرانی به بانکهای خارج از ایران بابت اضافه برداشت (اوردرافت) و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل.

۵- سود جوایز متعلق به اوراق مشارکت.

مطابق بند (۲) ماده (۱۴۵) ق م م: اشخاص دریافت کننده سود یا جوایز متعلق به حسابهای پس انداز و سپرده های مختلف نزد بانکهای ایرانی یا مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز از پرداخت مالیات معاف می باشند (این معافیت شامل سپرده هایی که بانکه یا مؤسسات اعتباری غیر بانکی نزد هم می گذارند نخواهد بود).

مطابق بند (۳) ماده (۱۴۵) ق م م: دریافت کنندگان جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه از پرداخت مالیات معاف می باشند.

مطابق بند (۴) ماده (۱۴۵) ق م م: سود پرداختی بانکهای ایرانی به بانکهای خارج از ایران بابت اضافه برداشت (اوردرافت) و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل به اشخاص دریافت کننده سود از پرداخت مالیات معاف می باشند)

مطابق بند (۵) ماده (۱۴۵) ق م م: اشخاص دریافت کننده سود و جوایز متعلق به اوراق مشارکت از پرداخت مالیات معاف می باشند.

مطابق بند (هـ) ماده (۴) برنامه سوم توسعه: معافیت نقل و انتقال سهام در ارتباط با اجرای این ماده (ناشی از ادغام، انحلال، تجدید سازمان) از پرداخت مالیات معاف است. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی)

مطابق ماده (۲۶) برنامه سوم توسعه: نقل و انتقال سهامی که در اجرای این قانون (برنامه سوم) فروخته می شوند یا بین دستگاههای اجرایی نقل و انتقال می یابند از پرداخت مالیات معاف می باشند. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی)

مطابق ماده (۴۹) برنامه سوم توسعه: کاهش مالیات کارفرمایان کارگاههایی که در دوران برنامه از طریق مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی که مبادرت به استخدام نیروی کار جدید نمایند، به میزان مالیات بر حقوق دریافتی از کارکنان جدید الاستخدام. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی.)

مطابق ماده (۵۰) برنامه سوم توسعه: معافیت از حقوق و عوارض دولتی برای سرمایه گذارانی که در مناطق کمتر توسعه یافته اقدام به سرمایه گذاری می نمایند. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی)

مطابق ماده (۶۲) برنامه سوم توسعه: معافیت از پرداخت مالیات تجدید ارزیابی دارائی های ثابت شرکت های دولتی که ۱۰۰% سهام آنها متعلق به شرکت های دولتی مذکور هستند در دوران برنامه سوم توسعه برای یکبار. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی.)

مطابق ماده (۶۶) برنامه سوم توسعه : معافیت از پرداخت مالیات نسبت به فروش اموال مازاد بر نیاز شرکتهای دولتی موضوع ماده این قانون و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی دولتی.)

مطابق بند (ب) ماده (۱۱۳) برنامه سوم توسعه: کالاها و خدماتی که صادر می شوند مشمول پرداخت عوارض و مالیات نخواهد بود. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: کلیه اشخاص حقوقی که در زمینه صادرات فعالیت دارند.)

مطابق ماده (۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم: به منظور تشویق شرکتهای صنعتی به اصلاح ساختار مالی معادل افزایش سرمایه پرداخت شده که طی چهار سال بعد از تاریخ تصویب این قانون صورت پذیرد طی پنج سال از درآمد مشمول آنها کسر خواهد شد.

شرکتهایی که نسبت سرمایه به بدهی آنها کمتر از سی درصد باشد و همچنین شرکتهایی که پس از افزایش سرمایه نسبت به کاهش آن اقدام نمایند از تاریخ تصویب کاهش سرمایه از این مشوق برخودرار نخواهند بود. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای صنعتی که مبادرت به افزایش سرمایه طی چهار سال بعد از تاریخ تصویب این قانون نمایند.)

مطابق بند (الف) ماده (۶) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم: تسری معافیت موضوع تبصره (۲) ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم به “واحدهای تولیدی فن آوری اطلاعات”. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی.)

مطابق بند (ب) ماده (۶) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم: ب) عبارت زیر به انتهای تبصره (۳) ماده (۱۳۸) قانون مالیاتهای مستقیم اضافه می شود:

کارخانه های واقع در شعاع یکصدوبیست کیلومتری تهران و حوزه استحفاظی شهرهای بزرگ (مشهد – تبریز – اهواز – اراک – شیراز و اصفهان) که تأسیسات خود را به شهرکهای صنعتی مصوب انتقال دهند از تاریخ بهره برداری در محل جدید از نصف معافیت مالیاتی موضوع این تبصره برخوردار خواهند شد. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی.)

مطابق ماده (۱۳) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی مصوب ۷/۶/۱۳۷۲: اشخاصی حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیتهای اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیاتی بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهند بود و پس از انقضای پانزده سال تابع مقررات مالیاتی خواهد بود که با پیشنهاد هیأت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اشخاص حقوقی)

امید است توانسته باشیم کمکی به دوستان در راستای آشنایی با قانونهای کاربردی مالیاتی کرده باشیم.



آشنایی با تعدادی از قانون های کاربردی مالیاتهای مستقیم

با عرض سلام به همه کاربران عزیز ،با توجه به این که یکی ازمشکلات حسابداران آشنا نبودن با  قانون های مالیاتی است لذا سعی دارم تعدادی از قانونهای کاربردی رو به شما معرفی کنیم. ، امیدوارم این مجموعه خلاصه بتواند شما را در مسیر کسب اطلاعات یاری نماید .

مطابق ماده (۱۳۸) ق م م:

آن قسمت از سود ابرازی شرکت های تعاونی و خصوصی که برای توسعه و بازسازی و نوسازی یا تکمیل واحدهای موجود صنعتی و معدنی خود با ایجاد واحدهای جدید صنعتی یا معدنی در آن سال مصرف گردد از پنجاه درصد (۵۰%) مالیات متعلق موضوع ماده (۱۵۰) این قانون معاف خواهد بود مشروط بر اینکه قبلاً اجاره توسعه یا تکمیل یا ایجاد واحد صنعتی و یا معدنی جدید در قالب طرح سرمایه گذاری معین از وزارتخانه ذیربط تحصیل شده باشد. در صورتی که هزینه اجرای طرح یا طرح های یاد شده در هر سال مازاد بر سود ابرازی همان سال باشد و یا ازا هزینه طرح سرمایه گذاری کمتر باشد شرکت می تواند از معافیت مذکور در محاسبه مالیات سود ابرازی سال های بعد حداکثر به مدت سه سال و به میزان مازاد مذکور و یا باقی مانده هزینه اجرای کامل طرح بهره مند شود. ( اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای تعاونی و خصوصی)

مطابق تبصره (۳) ماده (۱۳۸) ق.م.م:

کارخانه های واقع در محدوده آبریز تهران که تعداد کارکنان آنها کمتر از پنجاه نفر نباشند در صورتی که تأسیسات خود را کلاً به خارج از شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران انتقال دهند بر اساس ضوابطی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ذیربط حسب مورد برقرار می شود تا ده سال از تاریخ بهره برداری در محل جدید از پرداخت مالیات بر درآمد ناشی از فعالیت صنعتی مربوط معاف خواهند بود. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: شرکتهای تعاونی و خصوص)

مطابق بند (الف) ماده ۱۳۹ ق.م.م: موارد ذیل از پرداخت مالیات معاف است:

موقوفات- نذورات – پذیره – کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی.

آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، آستان حضرت معصومه(ع)، آستان حضرت احمد ابن موسی(ع) “شاه چراغ”، آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، مساجد، حسینیه ها، تکایا، سایر بقاع متبرکه که بعهده سازمان اوقاف و امور خیریه می باشد.

مطابق بند (ب) ماده ۱۳۹ ق.م.م: کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از پرداخت مالیات معاف است. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: سازمان هلال احمر اسلامی ایران)

مطابق بند (ج) ماده ۱۳۹ ق.م.م: کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی صندوق های پس انداز بازنشستگی و سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی و همچنین حق بیمه و حق بازنشستگی سهم کارکنان و کارفرما و جریمه های دریافتی مربوط توسط آنها از پرداخت مالیات معاف است. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: صندوق های پس انداز بازنشستگی و سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی.)

مطابق بند (د) ماده ۱۳۹ ق.م.م: کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی مدارس علوم اسلامی از پرداخت مالیات معاف است. تشخیص مدارس علوم اسلامی با شورای مدیریت حوزه علمیه قم می باشد. ( اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: مدارس علوم اسلامی.)

922024616920218611713195138731112623693381 300x232 آشنایی با تعدادی از قانون های کاربردی مالیاتهای مستقیم ( بخش دوم )

مطابق بند (هـ) ماده ۱۳۹ ق.م.م: کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی نهادهای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات معاف است. تشخیص نهادهای انقلاب اسلامی با هیات وزیران می باشد. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: نهادهای انقلاب اسلامی.)

مطابق بند (و) ماده ۱۳۹ ق.م.م: آن قسمت از درآمد صندوق عمران موقوفات کشور که به مصرف عمران موقوفات برسد، از پرداخت مالیات معاف است. ( اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: صندوق عمران موقوفات کشور.)

مطابق بند (ح) ماده ۱۳۹ ق.م.م: معافیت آن قسمت از درآمد موقوفات عام که طبق موازین شرعی به مصرف اموری از قبیل:

– تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، تحقیقات علمی، تحقیقات دینی، تحقیقات فنی، اختراعات، اکتشافات، تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان، بنا و تعمیر و نگهداری مساجد، مصلاها، حوزه های علمیه و مدارس علوم اسلامی و مدارس و دانشگاههای دولتی، مراسم تغزیه و اطعام، تعمیر آثار باستانی، امور عمرانی و آبادانی، هزینه یا وام تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان.

کمک به مستضعفان و آسیب دیدگان حوادث ناشی از سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگ و حوادث غیر مترقبه دیگر، مشروط بر این که درآمد و هزینه های مزبور به تائید سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده باشد. ( اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: موقوفات عام.)

مطابق بند (ل) ماده (۱۳۹) ق م م:

فعالیت های:

انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شوند.

مطابق تبصره (۱) ماده (۱۳۹) ق م م:

وجوهی که از فعالیت های غیر انتفاعی و به منظور پیشبرد اهداف و وظایف اشخاص موضوع این ماده از راه برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها، نشر کتاب و نشریه های دوره ای و … در چارچوب اساسنامه آنها تحصیل می شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آ نها نظارت می کند. از پرداخت مالیات معاف است. ( فعالیتهای غیر انتفاعی مؤسسات فرهنگی و آموزشی از پرداخت مالیات معاف می باشند.)

مطابق بند (ط) ماده (۱۳۹) ق م م: کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی مؤسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیده اند مشروط بر آنکه به موجب اساسنامه آنها صرف امور مذکور در بند (ح) این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند، از پرداخت مالیات معاف می باشند. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: مؤسسات خیریه و عال المنفعه)

مطابق بند (ی) ماده (۱۳۹) ق م م: کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی و همچنین حق عضویت اعضاء مجامع حرفه ای احزاب و انجمنها و تشکلهای غیردولتی که دارای مجوز و از مراجع ذی ربط باشند و وجوهی که بموجب قانون از درآمد یا حق الزحمه اعضاء آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریز می شود. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: اعضاء مجامع حرفه ای احزاب و تشکلهای غیردولتی)

مطابق بند (ک) ماده (۱۳۹) ق م م: موقوفات و کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی انجمنها و هیئتهای مذهبی مربوط به اقلیتهای دینی مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشروط بر اینکه رسمیت آنها به تصویب وزارت کشور برسد. (اشخاص برخوردار از معافیت عبارتست از: انجمنها و هیئتهای مذهبی مربوط به اقلیتهای دینی.)

برای اینکه در حسابداری  بهترین باشید قوانین مالیاتی را بهتر بشناسید.



۱۰ گروه جدید از ابتدای سال ۹۴ ملزم به استفاده از سامانه های فروشگاهی

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، در اجرای مفاد ماده (۱۲۱) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به هماهنگی به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کشور در خصوص تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش بر اساس قانون مزبور و همچنین دستورالعمل‌های مواد (۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم و ماده (۱۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون نظام صنفی، صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) مشروحه زیر : • فروشندگان لاستیک(نمایندگی ، عمده و خرده فروشی) • نمایشگاه های اتومبیل (سواری، باری، مسافربری، ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و صنعتی) • فروشندگان مصالح ساختمانی (نمایندگی ، عمده و خرده فروشی) • فروشندگان تاسیسات الکترونیکی- مکانیکی ساختمان (نمایندگی ، عمده و خرده فروشی) • فروشندگان انواع رنگ ساختمان ، صنعتی و اتومبیل(نمایندگی ، عمده و خرده فروشی) • فروشندگان مواد شیمیایی(نمایندگی ، عمده و خرده فروشی) • نمایندگی‌‌‌‌های فروش شرکتهای توزیع کالاهای داخلی و وارداتی(غیر اشخاص حقوقی) • نمایندگی های‌‌‌‌‌ فروش شرکتها و موسسات تجاری وصنعتی اعم از داخلی و خارجی (غیر اشخاص حقوقی) • فروشندگان یخچالهای صنعتی و ویترینی(نمایندگی ، عمده و خرده فروشی) • بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران از ابتدای سال ۱۳۹۴ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل موضوع مواد ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم می باشند. شایان ذکر است مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی، در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد. ضمناً در صورت نصب و راه اندازی دستگاه سامانه فروش یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور، هزینه های انجام شده بابت خرید، نصب و راه اندازی (اعم از سخت افزار و نرم افزار) از درآمد مشمول مالیات مودیان مزبور در اولین سال استفاده، قابل کسر می باشد. معیار شناسایی صاحبان مشاغل فوق‌الذکر، جواز کسب فعالیت صادره توسط مراجع ذیصلاح می‌باشد. بدیهی است در صورت نداشتن جواز کسب، نوع فعالیت مندرج در پرونده های مالیاتی آنان ملاک عمل خواهد بود

منبع: سازمان امور مالیاتی



دوره حسابداری ویژه بازار کار >< آموزش + معرفی به کار
آموزش + معرفی به کار
 شهریار - فردیس - سرآسیاب - ملارد - کرج
www.bhgroup.ir



با مدیریت جناب مهندس علی اصغر فیض اله زاده

 

 

با ما تماس بگیرید:


فیض اله زاده: 3645433  0912


تبـــریـــزی:  2874295  0914 

 

فیض اله زاده:    7001380 0935


باهمکاری وحضور کادری مجرب و با تجربه در زمینه های تخصصی مربوط، از جمله

کارشناسان آموزش :  علی اصغر فیض اله زاده و حامد میرتبار 

مشاور بیمه و مالیاتی : علی اصغر فیض اله زاده و خانم تبریزی

مهندس محمد فیض اله زاده

کارشناسان مالی با تجربه : حامد ارشیا ، محسن جلالی فر و احمد بهرامی

کارشناس ارشد حسابداری وعضو انجمن حسابداری ایران : حامد میرتبار

کارشناس ارشد حسابداری وحسابرس ارشد جناب مهندس مهدی رستمی


امکان پرداخت شهریه در 4 قسط 2.000.000 ریالی



خدمات استقرار نظام بودجه

 

خدمات استقرار نظام بودجه

 

موسسه خدمات مالی مالی مالیاتی "بیلان حساب" با دارا بودن كادر مجرب اقدام به ارائه خدمات به شركتها و سازمانها  در زمینه استقرار نظام بودجه می نماید . بمنظور تبیین و توضیح مفهوم بودجه و به عبارتی مشخص نمودن تعاریف ،  اهداف و مزایای بکار گیری آن در شركتها مطالب ذیل ارائه می گردد :

یكی از ایرادات اساسی موجود در سیستمهای كنترلی و عملیات شركت ها , فقدان یك نظام جامع بودجه ای می باشد . با توجه به اهمیت تهیه بودجه مناسب در شركتها و با توجه به اشكالات موجود در غیاب چنین سیستم كنترلی , اهداف , مزایای استفاده از سیستم كنترل بودجه و مراحل بودجه بشرح ذیل ارائه می گردد :

1-    اهداف

برنامه ریزی فعالیتهای آینده امری بسیار حیاتی بوده و بدون چنین برنامه ریزی هائی ادامه فعالیت مستمر یك سازمان میسر نخواهد بود . نظام بودجه بعنوان ابزاری در دست مدیریت كمكهای موثری در برنامه ریزی, هماهنگی و كنترل فعالیتهای شركت می نماید . بودجه بطور كلی عبارتست از بیان مقداری ریالی سیاستهای شركت كه در طول مدتی معین از زمان آینده      ( عموما " یكسال ) برای حصول به هدفهای تعیین شده باید تعقیب شود .این سیاستها در قالب برنامه ریزی عملیات شركت , مخارج سرمایه ای و گردش وجوه مطرح  می شوند . تهیه بودجه قسمتی از سیستم كنترل بودجه ای را تشكیل می دهد كه خود عبارتست از تهیه بودجه مربوط به مسئولیتهای مدیران جهت نیل به هدفهای تعیین شده ومقایسه مستمر نتایج واقعی با برنامه های بودجه شده جهت حصول اطمینان از رسیدن به هدفها و یا ایجاد مبنا برای تجدید ارزیابی آنها است . لذا به اختصار می توان هدفهای عمده تهیه بودجه و ایجاد كنترل بودجه ای را بشرح ذیل مشخص نمود :

الف) تهیه و تنظیم جزئیات برنامه عملیات شركت در قالب اعداد ارقام برای یك دوره معین در آینده .

ب‌) هماهنگ كردن فعالیت كلیه قسمتها برای تحقق بخشیدن به هدفهای شركت بنحوی كه حداكثر بازدهی با حداقل منابع امكان پذیر باشد .

  ایجاد استاندارد , یا ملاك و مأخذی جهت تعیین مسئولیتها در رابطه با كلیه مغایرتها از برنامه های از پیش تعیین شده و تهیه اطلاعات جهت اقدامات لازم برای اصلاح مغایرتهای مذكور .

     

2-      مزایای استفاده از سیستم كنترل بودجه ای

اجرای موفقیت آمیز كنترل بودجه ای در شركت دارای مزایای زیر می باشد :

-  فراهم نمودن امكان بررسی و مطالعه هدفهای شركت و طرح ریزی برنامه های آینده در قالب اطلاعات مالی .

-  فراهم نمودن امكان ارزیابی نتایج مالی طرحهای آینده و ایجاد فرصت لازم برای اصلاحات مورد لزوم در برنامه های آینده .

-  ایجاد هماهنگی و همكاری ما بین قسمتهای مختلف شركت .

- كمك در تعیین مسئولیتهای سازمانی برای نیل به هدفهای آینده .

-  تعیین منابع مالی مورد احتیاج جهت اجرای برنامه های آتی و مشخص نمودن موثرترین و اقتصادی ترین روش جهت استفاده از سرمایه , نیروی انسانی و ماشین آلات .

-  تعیین معیارها و استانداردهائی برای سنجش كارآئی , اثر بخشی و صرفه اقتصادی در رسیدن به هدفهای تعیین شده .

-  كمك در كنترل هزینه و جلوگیری از اتلاف منابع مالی و نیروی انسانی .

 

3-     اصول و ضوابط كلی تهیه بودجه

جهت برقراری نظام بودجه و كنترل بودجه ای , وجود شرایط زیر ضروری می باشد :

-  داشتن سیاستها و برنامه های مشخص و روشن .

-  ساختار سازمانی منطقی و مناسب جهت تعیین مسئولیتها در رابطه با بودجه و برنامه .

-  وجود طبقه بندیهای مناسب در رابطه با انجام عملیات مالی بنحوی كه عملیات مزبور براحتی جهت هر یك از واحدها و بر حسب نوع هزینه قابل تفكیك و تمیز باشد .

-  وجود نظام حسابداری مناسب كه قادر باشد اطلاعات لازم را جهت مقایسه ارقام بودجه با ارقام واقعی تعیین نماید .

-  هنگام پیش بینی عملیات آینده و تهیه بودجه همواره به عواملی برخورد می شود كه سایر امكانات شركت را تحت الشعاع قرار داده و آنها را محدود می كند . به اینگونه عوامل , عوامل محدود كننده گفته می شود .بعنوان مثال در شرایطی كه تقاضا برای محصولات یا خدمات شركت محدود بوده و ظرفیت شركت به ناچار مورد استفاده كامل قرار نمی گیرد , ارائه خدمات شركت بعنوان عامل محدود كننده شناخته شده و موقع تهیه بودجه , سایر عملیات بر اساس بودجه فروش و یا درآمدهای عملیاتی تنظیم می گردد . 

-  صورتهای بودجه باید بنحوی طراحی گردند كه قابلیت تبدیل آنها بمنظور استفاده در طرح نظامهای حسابداری صنعتی ( مخصوصا" برای تعیین بهای تمام شده پروژه های در جریان ساخت شركت و همچنین بهای تمام شده خدمات قابل ارائه ) بسهولت امكان پذیر باشد .

-  با توجه به اینكه یكی از هدفهای كنترل بودجه ای مقایسه مستمر نتایج فعالیتهای واقعی با برنامه های از پیش تعیین شده از طریق گزارشات مدیریت می باشد, صورتهای بودجه باید بنحوی طرح گردد كه جوابگوی احتیاجات تعیین شده در گزارشات مدیریت باشد.

با ما تماس بگیرید:

 

فیض اله زاده: 3645433  0912

 

تبـــریـــزی:  2874295  0914 

 

فیض اله زاده:    7001380 0935

ادامه مطلب

میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق سال 1393
با عنایت به بند(الف) تبصره(9) قانون بودجه سال 1393 کل کشور،که به موجب آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (52) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1393، مبلغ یکصد و بیست میلیون ریال ( 120،000،000 ریال ) در سال تعیین گردیده است و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد(10%) و مازاد بر این به نرخ بیست درصد (20%) برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده(5) قانون محاسبات عمومی کشور تعیین شده است، لذا پرداخت کنندگان حقوق در بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده(5) قانون محاسبات عمومی کشور مکلفند حسب مقررات ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم مالیات بر درآمد حقوق کارکنان خود در سال 1393 را در هر ماه با توجه به مبالغ پرداختی یا تخصیصی تا پایان ماه قبل محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن انجام سایر تکالیف قانونی به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

دانلود نحوه محاسبه مالیات حقوق سال 1393



آنچه یک حسابدار جویا کار یا تازه کار باید بداند

در این مجموعه قصد دارم موارد مهمی را که یک حسابدار باید بداند تا بتواند در انجام امور موفق شود به طور مختصر بیان می‌شود این موارد در برگیرنده اصولی کلی است که در مصاحبه‌های کاری و بعدا در شروع کار در و با توجه به محیط کسب و کار لازم است مد نظر قرار گیرد در ابتدا پیش‌نیازهایی که به احتمال قوی در مصاحبه‌ها مورد سئوال می‌باشند:


1-آمادگی در مورد پاسخ گویی به سئوالات با دروس حسابداری مالی و صنعتی و البته با توجه به نوع نیاز (حسابدار مالی ؛ صنعتی و ...)خصوصا تسلط بر ثبت‌های حسابداری ،اصول و مفروضات حسابداری،عوامل بهای تمام شده و مستندات معمول شرکت‌ها از قبیل فاکتور،رسید انبار ،حواله انبار،سند حسابداری و امثال آن.

2- آگاهی نسبت به نرم‌افزار حسابداری مورد استفاده شرکت و کسب اطلاعات راجع به آن .این نرم‌افزارها در دو مقوله‌ی کلی نرم‌افزار برای شرکت‌های کوچک و برزگ معمولا به شکل از پیش طراحی شده به بازار عرضه می‌شود.در حیطه شرکتهای برزگ نرم افزار‌های همکاران سیستم،رایورز،مبنا،برهان سیستم،توازن و... ود درحیطه شرکت‌های کوچک سپیدار سیستم،شایگان،هلو و...

3-تسلط بر رایانه و محیط ویندوز ،اینترنت،نرم افزار افیس و با تاکید بر اکسل.باید خاطر نشان کرد که بیشتر نرم افزارهای حسابداری فایل خروجی به فرمت اکسل را دارند و حسابداران به منظور ارائه گزارش به مدیران و تهیه صورت‌های مالی از آن استفاده می‌کنند.

4- قدرت بیان و اعتماد به نفس و در عین حال متانت و ایجاد تعامل سازنده با مدیران و یا مصاحبه‌کنندگان

5- آشنایی نسبی با محیط کسب و کار شرکت از منابع  مختلف مانند وب سایت‌ها ،محصولات و سایر مکانیزم‌های کسب اطلاعات  و ارائه این اطلاعات در حین مصاحبه به مصاحبه‌گر به گو‌نه‌ای مناسب.

6- به همراه داشتن مواردی که نشان دهنده دقت و نظم شماست: رزومه  شامل مشخصات شناسنامه‌ای ،سوابق تحصیلی و حرفه‌ای،مدارک آموزشی مانند کلاس زبان ،ADSLو مدارک تحصیلی کاغذ و خودکار و ...

7- دادن اطمینان خاطر به مصاحبه‌‌گر مبنی بر داشتن تعهد کاری و مقید بودن به اصول و قواعد شرکت.

8- از انجام کارهای مختلف و متنوع و مرتبط به حسابداری و امور اداری ابایی نداشته باشید

9- نهایتا بیان حق‌الزحمه مورد درخواست با توجه به ملاحظات بازارکار،توانایی شخصی و امکاناتی که شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد.خاطر نشان می‌شود که شروع این بحث بهتر است از سوی کارفرما باشد و نه شما به عنوان متقاضی کار.در ضمن برای کار و توانایی‌های خود ارزش قایل شوید و در بیان مبلغ حق‌الزحمه بی‌نظر نباشید تا دیگران برایتان ارزش قایل شوند.




سامانه ارسال صورت معاملات (169 مکرر) و گزارش خرید و فروش الکترونیکی

  مودی گرامی ، به سامانه الکترونیکی ارسال صورت معاملات مودیان خوش آمدید.

این نرم افزار تنها در سیستم عاملهای XP Service Pack 3، Vista، Window7قابل اجرا می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 17- 33967515تماس حاصل فرمائید .

ورود به سامانه ارسال الکترونیکی صورت معاملات این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 169 ق.م.م ایجاد گردیده و توسط آن، مودیان محترم مالیاتی می توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین پرداخت بابت قراردادها اقدام نمایند. همچنین از طریق این سیستم می توان نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات مودیانی که از ارائه شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد ملی (برای اشخاص حقیقی) به فروشنده در زمان خرید کالاها و خدمات امتناع ورزیده اند، نیز اقدام نمود.

دوره ارسال اطلاعات برای خرید و فروش و پرداخت قراردادها سه ماهه بوده و می بایست تا سی روز (30 روز) پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود . در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند چنانچه فروشنده مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را ظرف مهلت یک ماه از زمان انجام معامله در فرم "فهرست امتناع" به اداره امور مالیاتی اعلام نمایند مشمول جریمه از این بابت نخواهند بود.


دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش بینی شده است.

1- روش برخط (online): این روش برای آن دسته از مودیانی می باشد که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان ، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی مربوطه را پشت سر گذاشته و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکات پستی مخصوص مربوطه دریافت نموده اند. برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم های زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد.

- ثبت گزارش خرید

- ثبت گزارش فروش

- ثبت اطلاعات پرداخت قراردادها

- ثبت گزارش امتناع

پس از تکمیل اطلاعات هر فرم با استفاده از ثبت نهایی، اطلاعات در سیستم ثبت و امکان هیچگونه تغییر یا ورود مجدد نیست.

2- روش غیر برخط(offline) : مودیانی که از سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می نمایند، می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولید کنندگان این گونه نرم افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد (Import ) نمایند، و با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند. 




اسناد قابل دانلود:
Exe Fileدریافت نرم افزار غیر بر خط نسخه 4.0.0.7 سال 1393 (بروز رسانی 1393/07/06)
[تعداد دانلود: 21659]
Adobe PDF Fileبخشنامه موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم 
[تعداد دانلود: 178916]



تعداد کل صفحات: 4