تبلیغات
گروه حسابداری و حسابرسی حساب پردازان برتر - مطالب فروردین 1394
" ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی در استان تهران و البرز با همکاری تیم مجرب و حرفه ای"
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
مطالبات مشکوک الوصول را چگونه ارزیابی کنید؟
مطالبات مشکوک الوصول را چگونه ارزیابی کنید؟Reviewed byمیثم حاجی محمدیonApr 13Rating:3.5مطالبات مشکوک الوصول را چگونه ارزیابی کنید؟در ارزشیابی حسابهای دریافتنی این سوال پیش می آید که چه مقدار از کل مبلغ آنها وصول خواهد شد. برای رسیدن به جواب ، (1) باید زیانهای احتمالی ناشی از سوخت مطالبات برآورد و ذخیره مناسبی برای آن منظور شود. روشهایی که در برآورد سوخت مطالبات به کار می رود در زیر توصیف و سنجیده می شود. (2) در مواردی هم ممکن است لازم گردد که ذخیره ای برای پرداخت کرایه حمل کالاهای برگشت شده توسط مشتریان ، تخفیفات لازم برای جبران نقص کمیت یا کیفیت یا تآخیر در تحویل کالا ، و مانند اینها ایجاد شود . بدین سان ارزشیابی حسابهای دریافتنی تجاری عبارت است از برآورد خالص ارزش بازیافتنی آنها با کسر کردن کل مبلغ هزینه ها و ذخیره های مربوط از کل مبلغ اولیه ثبت شده آنها .

به نام خدا

با عرض سلام خدمت کاربران محترم  با توجه به اهمیت بسزایی که حسابهای دریافتنی در دارایی های یک شرکت ایفا می کند امروز مطالبی را درباره ارزشیابی این دارایی توضیح میدهیم

در ارزشیابی حسابهای دریافتنی این سوال پیش می آید که چه مقدار از کل مبلغ آنها وصول خواهد شد. برای رسیدن به جواب ، (۱) باید زیانهای احتمالی ناشی از سوخت مطالبات برآورد و ذخیره مناسبی برای آن منظور شود. روشهایی که در برآورد سوخت مطالبات به کار می رود در زیر توصیف و سنجیده می شود. (۲) در مواردی هم ممکن است لازم گردد که ذخیره ای برای پرداخت کرایه حمل کالاهای برگشت شده توسط مشتریان ، تخفیفات لازم برای جبران نقص کمیت یا کیفیت یا تآخیر در تحویل کالا ، و مانند اینها ایجاد شود . بدین سان ارزشیابی حسابهای دریافتنی تجاری عبارت است از برآورد خالص ارزش بازیافتنی آنها با کسر کردن کل مبلغ هزینه ها و ذخیره های مربوط از کل مبلغ اولیه ثبت شده آنها .

مهم ترین ذخیره ای که همیشه لازم است ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول است. مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ( که شامل اسناد دریافتنی تجاری هم می شود ) از دو دیدگاه مختلف و یا چهار روش به شرح زیر برآورد می شود:

۱- برآورد هزینه اعطای اعتبار به مشتریان

الف – برمبنای تجارب گذشته ، مبلغی که باید در دوره جاری به حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برده شود به صورت صد در صد سوخت مطالبات نسبت به خالص فروشهای نسیه محاسبه می شود.

مثال : اگر میانگین فروشهای نسیه در دوره های گذشته                                                                                                      ۱۰۰۰۰۰۰ ریال

میانگین سوخت مطالبات دوره های گذشته                                                                                                                             ۵۰۰۰۰ ریال  

و خالص فروشهای دوره جاری                                                                                                                                          ۱۵۰۰۰۰۰ ریال

باشد ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دوره جاری چنین محاسبه می شود :

در صد سوخت مطالبات نسبت به خالص فروشهای نسیه
Untitled

 

مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در دوره جاری

Untitled

 

 

ب – از روش بند (الف) استفاده می شود با این تفاوت که در صد به دست آمده عبارت است از نسبت مطالبات سوخته شده به مجموع فروشهای دوره ( نقد و نسیه ) . نقص روش (ب ) این است که مطالبات سوخته شده را با فروشهای نقد و نسیه هر دو مرتبط می سازد.

۲ – برآورد ارزش مطالبات

پ – میانگین نسبت حسابهای سوخت شده بدهکاران به حسابهای دریافتنی طی سالهای گذشته تعیین و در مانده پایان دوره مانده حسابهای دریافتنی ضرب می شود  تا مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای دوره جاری به دست آید . آنگاه مانده حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تا میزان ذخیره محاسبه شده برای دوره جاری افزایش داده می شود . با استفاده از این روش می توان مطالبات غیر قابل وصول را به طور تقریب برآورد کرد . نا رسایی این روش در آن است که اهمیت نسبی مدت زمانی که از ایجاد یک یک مانده های بدهکاران گذشته است در آن منعکس نمی شود و نسبت به دست آمده برای همه حسابهای وصول نشده یکسان به کار می رود ، و نه فقط برای حسابهایی که در دوره جاری به وجود آمده اند.

ت – حسابهای دریافتنی فعلی زمان بندی می شود و کل مبالغ غیر قابل وصول بر مبنای نتیجه تحلیل زمانی و سایر اطلاعات موجود برآورد می شود. پس از آنکه مبلغ ذخیره حسابهای مشکوک الوصول بدین گونه محاسبه شد ، مانده آن تعدیل می شود تا با مبلغ به دست آمده برابر گردد.

امیدوارم خسته نشده باشید و مطالب این بخش برای شما مفید بوده باشد منتظر بخش های دیگر از این مطلب باشید



دانلود رایگان نحوه محاسبه معافیت ۱۳۹۴
رایگان نحوه محاسبه معافیت 1394Reviewed byمیثم حاجی محمدیonApr 16Rating:2.5دانلود رایگان نحوه محاسبه معافیت 1394رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه ای اعلام کرد: معافیت حقوق سالانه حقوق بگیران بخش دولتی و خصوصی تا سقف 138 میلیون ریال رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه ای، از معافیت حقوق سالانه حقوق بگیران بخش دولتی و خصوصی تا سقف 138 میلیون ریال خبر داد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر علی عسکری، با صدور این بخشنامه که به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شد، خاطر نشان کرده است

635264362447445469

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه ای اعلام کرد: معافیت حقوق سالانه حقوق بگیران بخش دولتی و خصوصی تا سقف ۱۳۸ میلیون ریال

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه ای، از معافیت حقوق سالانه حقوق بگیران بخش دولتی و خصوصی تا سقف ۱۳۸ میلیون ریال خبر داد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر علی عسکری، با صدور این بخشنامه که به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شد، خاطر نشان کرده است: با عنایت به بند(الف) تبصره(۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور،که به موجب آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۵۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال ۱۳۹۴، مبلغ یکصد و سی و هشت میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۳۸)ریال در سال تعیین گردیده است و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد(۱۰%) و مازاد بر این به نرخ بیست درصد (۲۰%) برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور تعیین شده است، لذا پرداخت کنندگان حقوق در بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور مکلفند حسب مقررات ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم مالیات بر درآمد حقوق کارکنان خود در سال ۱۳۹۴ را در هر ماه با توجه به مبالغ پرداختی یا تخصیصی تا پایان ماه قبل محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن انجام سایر تکالیف قانونی به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

دانلود بخشنامه ۹۴ اداره کار و امور اجتماعی



محرومیت ماده ۱۰۱ مربوط به چه کسانی است؟

نکات مالیاتی قانون بودجه سال ۱۳۹۴
تبصره۹- الف- سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۵۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال ۱۳۹۴، مبلغ (۱۳۸۰۰۰۰۰۰) ریال در سال تعیین می‌شود مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد و مازاد بر این به نرخ بیست درصد برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده پنج قانون محاسبات عمومی کشور تعیین می‌شود.
ب- مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷/۲/۱۳۸۷و اصلاحات بعدی آن تا پایان سال ۱۳۹۴ تمدید می شود.
ج- شرط تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای برخورداری از تسهیلات موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ و تبصره (۲) ماده (۱۱۹) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای صاحبان مشاغل وسائط نقلیه، املاک و منبع ارث برای عملکرد سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ الزامی نیست.
د- اشخاصی که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۳۹۴ طبق قانون مکلف به ثبت نام برای دریافتشماره اقتصادی می شوند، در صورت عدم ثبت‌نام در مهلت قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال مربوط محروم می شوند.
ی‌- در ماده (۲۰۲) قانون مالیاتهای مستقیم عبارت «برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذی‌ربط از بیست درصد سرمایه ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ده درصد سرمایه ثبت شده و یا دو میلیارد ریال و سایر اشخاص حقیقی از یکصد میلیون ریال» جایگزین عبارت «ده میلیون ریال» می‌شود.

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران – قانون بودجه سال ۱۳۹۴



دستمزد مقطوع روزانه مبنای کسر حق بیمه سال ۹۴
مقطوع روزانه مبنای کسر حق بیمه سال 94Reviewed byمیثم حاجی محمدیonApr 7Rating:3.0دستمزد مقطوع روزانه مبنای کسر حق بیمه سال 94

 33.

 به نام خدا و سلام

اگر از چند و چون مبنای کسر حق بیمه انواع مشاغل بر طبق درصد دستمزد و جایگاه شغلی با خبر نیستید این فایل توسط سازمان تامین اجتماعی جمع آوری شده که از طریق دکمه زیر می توانید دانلود کنید.

Download



محرومیت از معافیت‌های مالیاتی مجازات اشخاص فاقد شماره اقتصادی
نمایندگان مجلس، تصویب کردند :
اشخاصی که مکلف به ثبت‌نام برای دریافت شماره اقتصادی می‌شوند، ولی ثبت‌نام نمی‌کنند، از معافیت‌های مالیاتی محروم هستند .  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح (چهار‌شنبه 29 بهمن) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 94 کل کشور، با بند (د) تبصره 9 ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.

براساس بند مذکور؛ اشخاصی که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در سال 1394 طبق قانون مکلف به ثبت‌نام برای دریافت شماره اقتصادی می‌شوند، درصورت عدم ثبت‌نام در مهلت تعیین‌شده توسط سازمان مذکور، از کلیه معافیت‌ها و بخشودگی جریمه‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال مربوط محروم می‌شوند.




سقف ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی تعین شد برگرفته شده

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۴ سقف ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی را تعیین کردند.

 

 به موجب بند ک تبصره ۹ لایحه بودجه ۹۴ که به تصویب مجلس رسید سقف ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذیربط از ۲۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا ۵۰۰ میلیون تومان، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ۱۰ درصد سرمایه ثبت شده و یا ۲۰۰ میلیون تومان و سایر اشخاص حقیقی از ۱۰ میلیون تومان تعیین شد.





مالیات تکلیفی چیست؟

همانطوریکه از مفهوم لغوی مالیاتهای تکلیفی بر می آید بحث انجام یک تکلیف مطرح میباشد و مقصود، فرآیند پرداخت نوعی مالیاتست که انجام آنرا قانون بر عهده اشخاصی معین بصورت تکلیف قرار داده است. این اشخاص معین طبق قانون قبل از پرداخت هر وجهی به اشخاص ثالث ، مکلفند مبالغی که میزان آنرا نیز قانون مشخص نموده از وجوه مزبور کسر و و بطور علی الحساب در موعد مقرر بحساب سازمان امور مالیاتی واریز نموده و مابقی را ضمن کسر سایر کسورات در وجه آن اشخاص ثالث پرداخت نمایند.بنابر این سه عنصر کارفرما (کسی که تکلیف بعهده اوست) و مالیات و اشخاص ثالث در این میان نقش دارند. به چندنوع مالیاتهای تکلیفی در قانون اشاره شده که به شرح ذیل سه نمونه آنرا، برای درک بهتر مفهوم این نوع مالیات برمیشمرم.

1-ساده ترین نوع مالیات تکلیفی همان مالیات بر حقوق کارمندان یا کارگران و پرسنل (بعنوان اشخاص ثالث) یک وزارتخانه، سازمان، موسسه، بنگاه اقتصادی و شرکتها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی (بعنوان کارفرما) است که باید بموجب قانون همه ماهه از حقوق پرسنل کسر و در مهلت مقرر قانونی بحساب سازمان امورمالیاتی واریز گردد. در واقع دریافت اینگونه مالیات خارج از اختیار کارمندان بوده و سهل الوصول ترین نوع دریافت مالیات میباشد. 

2- حتماً تا بحال در برابر نام کارفرما واژه پیمانکار شنیده اید؛ پیمانکار کسی است که کارفرما طی قراردادی، انجام اموری را به وی محول نموده و مطابق قرارداد به ازاء میزان خدماتی که ارائه میدهد اجرت یا حق الزحمه خود را از کارفرما دریافت میکند. در اینجا پیمانکار همان شخص ثالث بوده و کارفرما مکلف است قبل از هر پرداختی به پیمانکار درصدی از ناخالص پرداختی را(( بعنوان علی الحساب)) کسر و بحساب سازمان امور مالیاتی واریز نماید. در این مثال باز مسئولیت دریافت و پرداخت مالیات مذکور بعهده و تکلیف کارفرما بوده و ((خارج از اراده و اختیار پیمانکار)) میباشد.این نوع مالیات موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم بوده که تا قبل از شهریور سال جاری بمیزان 5% ناخالص دریافتی پیمانکار بوده که بعداز تاریخ ذکر شده بمیزان 3% اصلاح گردید.

3-مالیات موضوع تبصره9 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم:

نوعی دیگر از مالیاتهای تکلیفی مالیات بر اجاره املاک مانند زمین ،ساختمان و مغازه بوده که قانون پرداخت آنرا بصورت تکلیف ،بعهده مستاجر قرار داده تا همه ماهه قبل از پرداخت مال الاجاره در وجه موجر ابتدا درصدی از آنرا که باز بموجب قانون تعیین گردیده از آن کسر و در مهلت قانونی بحساب مربوطه واریز و مابقی آنرا به موجر پرداخت نماید.شاید برایتان این شبهه پیش بیاید که پس چرا زمانی که شما مستاجر بودید این تکلیف را انجام نمیدادید. دلیل آن این است که این نوع مالیات ( مالیات بر اجاره املاک )زمانی مورد نظر قانونست که مستاجر یک وزارتخانه،موسسات و شرکتهای دولتی،نهادهای انقلاب اسلامی،شهرداریهاو سایر شرکتها و اشخاص حقوقی باشد. پس اگر مستاجر یک شخص حقیقی بود تکلیفی برای کسر و واریز مالیات از مال الاجاره پرداختی به موجر ندارد. (دوستان لازمست اشخاص حقیقی و حقوقی را بدرستی بشناسند )



اطلاعیه بسیار مهم قابل توجه صاحبان چلوکبابی ها، سالن های غذا خوری، سفره خانه های سنتی و سایر اغذیه فروشی های زنجیره ای

اطلاعیه بسیار مهم
قابل توجه صاحبان چلوکبابی ها، سالن های غذا خوری،
سفره خانه های سنتی و سایر اغذیه فروشی های زنجیره ای
فراخوان ثبت نام، آموزش و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال 94 

حساب پردازان برتر

بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده «18» قانون مالیات بر ارزش افزوده، بدینوسیله فعالان اقتصادی( عرضه كنندگان كالا و ارائه دهندگان خدمات) مشمول مرحله ششم ثبت نام نظام مالیات بر ارزش افزوده به منظور آموزش و اجرای مقررات موضوع این قانون به شرح زیر تعیین و اعلام می‌گردد.

مشمولین مرحله ششم ثبت نام

اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی (صرفنظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده «95» قانون مالیات های مستقیم که به فعالیت های زیر اشتغال دارند:

- چلوكبابی‌ها، سالن های غذاخوری و سفره خانه های سنتی؛
- اغذیه فروشی های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز؛

‌تذكر بسیار مهم: 

فعالان اقتصادی كه واجد شرایط مراحل اول تا پنجم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله ششم ثبت نام این نظام مالیاتی جزء مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مكلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

مهلت و نحوه انجام ثبت نام 

1- از فعالان اقتصادی فراخوان شده دعوت می‌گردد از تاریخ درج اطلاعیه در جراید، به سامانه اینترنتی معاونت مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام در این نظام مالیاتی اقدام تا مقدمات لازم از جمله آموزش فعالان اقتصادی و ... جهت اجرای قانون فراهم شود. ضمناً راهنمای چگونگی ثبت نام از طریق سامانه مزبور قابل دسترسی می باشد.

2- در صورت نیاز به آموزش قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان می توانند با مراجعه به سامانه یاد شده یا به ادارات كل امور مالیاتی استان و شهرستان ذیربط برای آموزش ثبت نام نمایند، تا اقدام لازم برای آموزش آنها به صورت رایگان به عمل آید.

3- اتحادیه های صنفی ذیربط نیز در صورت نیاز اعضای آنان جهت آموزش می توانند فهرست اعضاء خود را به ادارات كل امور مالیاتی ذیربط اعلام تا اقدامات لازم جهت آموزش آنان انجام شود.

4- تاریخ اجرای سایر تكالیف مقرر در قانون از جمله طی فرایند دریافت گواهینامه ثبت نام ،وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران ، ارائه اظهارنامه و واریز مالیات وعوارض بر ارزش افزوده به حساب های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی كشور از ابتدای سال 1394 خواهد بود.

حساب پردازان برتر




جدول استهلاک موضوع ماده 151 قانون مالیات های مستقیم مصوب ( 27/11/1380 )
جدول استهلاک موضوع ماده 151 قانون مالیات های مستقیم مصوب ( 27/11/1380 )
شرح دارایی های قابل استهلاک
نرخ استهلاک

روش نزولیروش مستقیم
گروه 20. صنایع نفت و پتروشیمی :

1. کلیه ماشین آلات و تجهیزات : اکتشاف و حفر چاه های نفت زمینی و دریایی و فلات قاره ، تولید و پالایش نفت و مشتقات آن ، تولید مواد پتروشیمی ، تولید انواع قیر امولسیونه ، ایستگاه ها و پمپ خانه های تقویتی فشار و کلیه موارد مشابه مرتبط با صنایع نفت و پتروشیمی

10 سال
گروه 21. صنایع سلولزی و چوبی :

1. کلیه ماشین آلات تهیه و تولید : کارتن و جعبه مقوایی ، دستمال کاغذی ، تیشو ، کاغذ دیواری و تزئینی ، لیوان کاغذی و مقوایی و کاغذ های پارافینی ، پاکت و کاغذ بری و کلیه موارد مشابه

۱2 سال
2. کلیه ماشین آلات تهیه و تولید کاغذ سمباده و سایر کاغذ های صنعتی
8 سال
3. کلیه ماشین آلات تهیه و تولید : چوب و چوب بری و خرده چوب ، نجاری ( اره،فرز،رنده،... ) تخته چند لا ، فیبر ، نئوپان ، اشباع چوب و روکش و غیره ، قالب کفش و مدل سازی ، پارکت چوبی ، مبل و صندلی و نیمکت و قفسه ، فرمیکا ، کبریت سازی و مواد محترقه آتش بازی و موارد مشابه مرتبط با صنایع چوبی
10 سال
4. ماشین آلات تهیه و تولید وسائل و ماشین آلاتی که در این صنعت به کار می رود.
10 سال
گروه 22 . صنایع کاغذ و خمیر کاغذ :

1. ماشین آلالت تولید و ساخت : خمیر کاغذ به روش های مختلف ، کاغذ و مقوا از هر نوع و کاغذ اسکناس و موارد مشابه دیگر
10 سال
گروه 23 . صنایع برق و الکترونیک :

1. ماشین آلات تهیه و تولید : کلیه وسائل صوتی و تصویری الکترونیکی ( تلویزیون ، رادیو ، ضبط و غیره ) و کلیه ماشین های محاسباتی الکترونیکی و دستگاه های مونتاژ و سایر موارد مشابه
10 سال
2. ماشین آلات تهیه و تولید : انواع لامپ ها و چراغ های راهنمایی و علائم خبری ، انواع سیم ها و کابل های برق فشار قوی و ضعیف و از هر نوع فلز و آلیاژ برای مصارف مختلف ، انواع کلید و پریز و سر پیچ و مقره و لوله برگمن ، لوازم اندازه گیری برق و الکترونیک ، انواع ترانس ها و سایر لوازم برقی و الکترونیکی ، باطری خشک و تر و ذغال های صنعتی
8 سال
گروه 24 . صنایع لوازم خانگی :

1. ماشین آلا تولید : انواع اجاق گاز و بخاری ، انواع شوفاژ و مشعل و رادیاتور و تجهیزات حرارت مرکزی ، انواع آب گرمکن ، انواع کولر فن کویل ، تهویه مطبوع ، چیلر و تجهیزات تبرید ، انواع یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی ، انواع پنکه ، بخاری ، جاروی برقی ، پلوپز ، کباب پز ، آرام پز ، انواع ساعت دیواری و سماور و لوستر ، چراغ خوراک پزی ، انواع آب میوه گیری ، چرخ گوشت ، مخلوط کن ها ، قهوه ساز ها ، انواع فلاسک ها ، یخ سازی و سرد خانه ها ، سالن های سرد کننده و نگه داری مواد غذایی و سبزیجات و مواد خوراکی و سایر لوازم خانگی

10 سال
2. ماشین آلات تهیه و تولید : انواع چراغ ها و توری چراغ و موارد مشابه
8 سال
گروه 25 . صنایع لاستیک :

1. ماشین آلات تهیه و تولید :انواع تایر و تیوپ برای وسائط نقلیه ، انواع روکش لاستیک ، انواع فوم و رابر ( تشک لاستیکی ) ، انواع فرش های لاستیکی و تسمه پروانه ها ، انواع لوازم ورزشی لاستیکی ، انواع کف و پاشنه لاستیکی و سایر تولیدات لاستیکی
10 سال
2. ماشین آلات تهیه و تولید : انواع ریخته گری های لاستیک برای مصارف صنعتی ( لاستیک های ضد حرارت ، ضد آب ، ضد الکتریسیته ، ضد ضربه و موارد مشابه ) و قالب های آن.
5 سال
گروه 26 . صنایع چرم و کفش :

1. ماشین آلات تهیه وتولید : چرم و پوست ، آماده کردن روده ، سالامبور ، مصنوعات چرمی ، بند کفش و پارچه آستری کفش ، انواع کفش چرمی ، لاستیکی و سوپر فلکس ، انواع پوتین و چکمه ، انواع کفش ترلون و پارچه ای ، ورزشی و کتانی و پلاستیکی و انواع دمپایی پلاستیکی ، انواع زیره کفش و صندل و سایر موارد مشابه ، قطعات یدکی ماشین آلات کارخانجات کفش سازی

10 سال
گروه 27 . صنایع مخابرات :

1. ماشین آلات تولید : انواع تلفن و وسائل ارتباطی ، رله ها ، بردها و تجهیزات پستی ، کلیه تجهیزات و وسائل مخابراتی ، بی سیم و دکل های محمل و پایه ها و سایر موارد مرتبط با صنعت مخابرات
8 سال
گروه 28 . صنایع فولاد سازی و ذوب فلزات :

1. ماشین آلات و تجهیزات تولید و ریخته گری : چدن و صنایع جنبی و کوره های بلند ، فولاد ریزی مداوم و متناوب ، مواد اولیه چدن و فولاد ، نورد فولاد و آهن ، تیر آهن و تسمه و نبشی ، سپری آرماتور و سایر محصولات نورد و فولادی ساختمانی ، ورق آهن و فولاد و فولادهای صنعتی ، فولادهای ضد زنگ و مخصوص و سایر موارد مشابه
8 %

2. ماشین آلات و تجهیزات تولید و ریخته گری : آلومینیوم ، مس و سرب و روی ، سایر فلزات رنگین و نورد و تهیه محصولات
15 %

3. ماشین آلات و تجهیزات نورد : آلومینیوم و مس و سرب و روی و تولید محصولات آنها
10 %

4. ماشین آلات و کوره و دستگاه تقطیر ذغال سنگ و کک سازی
10 سال
5. کلیه قالب های ریخته گری و فلز کاری محصولات فوق و آجر های نسوز و ابزار عمل آتش خوار مورد مصرف کوره ها در سال استفاده در حساب هزینه پذیرفته می شود.
100 %

گروه 29 . صنایع آبرسانی و تصفیه آب و فاضلاب :

1. ماشین آلات تهیه و تولید : پمپ ها و توربین های آبی و موتور پمپ ها و متعلقات مربوطه و تجهیزات تهیه آب صنعتی و سختی گیرها و یونیز اسیون آب و تصفیه آب و موارد مشابه
10 سال
2. ماشین آلات تهیه و تولید : تجهیزات آبرسانی و اتصالات شبکه ها و وسایل انتقال آب ، تصفیه فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی آب و مخازن مربوطه و موارد مشابه
15 سال
3. ماشین آلات تهیه و تجهیزات : تصفیه فاضلاب شهر ها ، شیرین کردن آب دریا و صنایع جنبی
10 %






مادة 53 قانون مالیات های مستقیم
مادة 53 ـ درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس‌از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات ‌مالک نسبت به مورد اجاره‌.
درآمد مشمول مالیات در مورد اجارة دست اول املاک مورد وقف یا حبس براساس این ماده محاسبه خواهد شد.
در رهن تصرف‌، راهن طبق مقررات این فصل مشمول مالیات‌ خواهد بود.
هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت ‌است از مابه‌التفاوت اجارة دریافتی و پرداختی بابت ملک مورداجاره‌.
حکم این ماده در مورد خانه‌های سازمانی متعلق به اشخاص ‌حقوقی درصورتی که مالیات آنها طبق دفاتر قانونی تشخیص شود جاری نخواهد بود.
تبصرة 1 ـ محل سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک اجاری تلقی ‌نمی‌شود مگر اینکه به موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره‌ پرداخت می‌شود. درصورتی که چند واحد مسکونی محل سکونت ‌مالک و یا افراد مزبور باشد یک واحد برای سکونت مالک و یک ‌واحد مسکونی برای هر یک از افراد مذکور به انتخاب مالک ازشمول مالیات موضوع این بخش خارج خواهد بود.
تبصرة 2 ـ املاکی که مجاناً در اختیار سازمانها و مؤسسات‌موضوع مادة 2 این قانون قرار می‌گیرد غیراجاری تلقی می‌شود.
تبصرة 3 ـ از نظر مالیات بر درآمد اجارة املاک هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می‌شود.
تبصرة 4 ـ در مورد املاکی که با اثاثه یا ماشین‌آلات به اجاره‌ واگذار می‌شود، درآمد ناشی از اجارة اثاثه و ماشین‌آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب و مشمول مالیات این فصل می‌شود.
تبصرة 5 ـ مستحدثاتی که طبق قرارداد از طرف مستأجر درعین مستأجره به نفع موجر ایجاد می‌شود، براساس ارزش معاملاتی ‌روز تحویل مستحدثه به موجر تقویم و پنجاه درصد آن جزء درآمد مشمول مالیات اجارة سال تحویل محسوب می‌گردد.
تبصرة 6 ـ هزینه‌هایی که به موجب قانون یا قرارداد به ‌عهدة ‌مالک است و از طرف مستأجر انجام می‌شود و همچنین مخارجی‌که به موجب قرارداد انجام آن از طرف مستأجر تقبل شده درصورتی‌که عرفاً به عهدة مالک باشد، به بهای روز انجام هزینه تقویم و به‌عنوان مال‌الاجاره غیرنقدی به جمع اجاره بهای سال انجام هزینه ‌اضافه می‌شود.
تبصرة 7 ـ در صورتی که مالک اعیان احداث شده در عرصة ‌استیجاری ملک را کلاً یا جزئاً به اجاره واگذار نماید، مبلغ اجارة‌پرداختی بابت عرصه به نسبت مورد اجاره از مال‌الاجاره دریافتی‌ کسر و مازاد طبق مقررات صدر این ماده مشمول مالیات خواهد بود.
تبصرة 8 ـ درصورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره‌ بها مهلتی برای تخلیة ملک داده شود، درمدتی که محل سکونت انتقال دهنده می‌باشد تا شش ماه و در بیع‌ شرط مادام که طبق شرایط معامله مبیع در اختیار بایع شرطی‌است، اجاری تلقی نمی‌شود، مگر این که به موجب اسناد و مدارک‌ ثابت گردد که اجاره پرداخت می‌شود.
تبصرة 9 ـ وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی ودستگاههایی که تمام یا قسمتی از بودجة آنها به وسیلة دولت تأمین‌می‌شود، نهادهای انقلاب اسلامی‌، شهرداریها و شرکتها ومؤسسات وابسته به آنها و همچنین سایر اشخاص حقوقی مکلف اند مالیات موضوع این فصل را از مال‌الاجاره‌هایی که پرداخت می‌کنندکسر و ظرف ده روز به ادارة امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت ‌و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند.
تبصرة 10 ـ واحدهای مسکونی متعلق به شرکتهای سازندة ‌مسکن که قبل از انتقال قطعی و طبق اسناد و مدارک مثبته به موجب‌ قرارداد واگذار می‌گردد مادام که در تصرف خریدار می‌باشد، در مدت‌ مذکور اجاری تلقی نمی‌شود و از لحاظ مالیاتی با خریدار مانند مالک رفتار خواهد شد مشروط بر اینکه مالیات نقل و انتقال‌قطعی موضوع مادة (59) این قانون به مأخذ تاریخ تصرف پرداخت ‌شده باشد.
تبصرة 11 ـ مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه ‌واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام ‌وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می‌شوند در طول مدت ‌اجاره از صد در صد (100%) مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف ‌می‌باشد در غیر این صورت درآمد هر شخص ناشی از اجارة واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع یکصد و پنجاه متر مربع ‌زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست متر مربع زیربنای ‌مفید از مالیات بردرآمد ناشی از اجارة املاک معاف می‌باشد. 


تعداد کل صفحات: 2