تبلیغات
گروه حسابداری و حسابرسی حساب پردازان برتر - مطالب آبان 1395
" ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی در استان تهران و البرز با همکاری تیم مجرب و حرفه ای"
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
جدیدترین تغییرات صورتهای مالی ( ترازنامه )

دارایی ها:

۱- دارایی های جاری:
۱-۱) در ترازنامه جدید سرفصل حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری و غیر تجاری ایجاد شده که در ترازنامه قدیم در قالب دو سرفصل حساب ها و استاد دریافتنی تجاری و سایر حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری بود.

۱-۲) عنوان سرفصل سفارشات و پیش پرداخت ها در ترازنامه قدیم به سرفصل پیش پرداختها تغییر یافته است.

۱-۳) حساب دارایی های نگهداری شده برای فروش ( طبق استاندارد ۳۲ ) بعنوان آخرین طبقه از دارایی های جاری در صورت های مالی جدید ایجاد گردیده است.

۲- دارایی های غیرجاری:

۲-۱) در ترازنامه جدید و در طبقه فوق سرفصل دریافتنی های بلندمدت بعنوان اولین قلم ایجاد گردیده که در ترازنامه قدیم این سرفصل وجود نداشته است. 

۲-۲) حساب سرمایه گذاری های بلند مدت که در ترازنامه قدیم ماقبل آخرین قلم یعنی سرفصل سایر دارایی ها درج میگردید در ترازنامه جدید بعنوان دومین قلم از اقلام دارایی های غیرجاری طبقه بندی شده است.

۲-۳)حساب سرمایه گذاری در املاک  بعنوان سومین قلم ایجاد گردیده که قبلا نبوده است.

۲-۴) دارایی های نامشهود و سپس دارایی های ثابت مشهود در ترازنامه جدید درج گردیده که در ترازنامه قدیم ابتدا دارایی های ثابت مشهود ثبت و سپس دارایی های نامشهود نشان داده می شد.

۳- بدهی های جاری:

۳-۱) همانند دارایی های جاری در این قسمت نیز حساب ها و اسناد پرداختنی تجاری و سایر حساب ها و اسنادپرداختنی  که به ترتیب اولین و دومین قلم را در قسمت مربوطه در ترازنامه قدیم تشکیل می دادند، در ترازنامه جدید تحت عنوان پرداختنی های تجاری و غیر تجاری به صورت یک قلم واحد درج گردیده است.

۳-۲) حساب مالیات پرداختنی در ترازنامه جدید ایجاد گردیده و حساب ذخیره مالیات حذف شده است.

۳-۳) حساب سود سهام پرداختنی که در ترازنامه قدیم قلم ماقبل آخر طبقه بدهی جاری بوده است در ترازنامه جدید بعد از حساب مالیات پرداختنی درج شده است.

۳-۴) حساب تسهیلات مالی بعد از سود سهام پرداختنی در ترازنامه جدید ذکر شده که در ترازنامه قدیم ، حساب تسهیلات مالی دریافتی بوده و آخرین قلم از بدهی های جاری را تشکیل می داده است.

۳-۵) حساب ذخایر در ترازنامه جدید ایجاد گردیده که طبق یادداشت های پیوست می تواند شامل ذخیره تضمین محصول ، گارانتی و نظایر آن باشد.

۳-۶) حساب پیش دریافت ها در ترازنامه جدید بعد از ذخایر و قلم ماقبل آخر در طبقه فوق می باشد در صورتیکه در ترازنامه قدیم بعنوان سومین قلم بوده است.

۳-۷) حساب بدهی های مرتبط با دارایی های نگهداری شده برای فروش آخرین طبقه در قسمت بدهی های جاری در ترازنامه جدید  که این حساب قبلا وجود نداشته است.

۴- بدهی های غیر جاری:

۴-۱) حساب ها و اسناد پرداختنی بلندمدت در ترازنامه قدیم ، به حساب پرداختنی های بلندمدت تغییر عنوان داده است.

۴-۲) حساب تسهیلات مالی دریافتی بلندمدت در ترازنامه قدیم با حذف کلمه دریافتی، به حساب تسهیلات مالی بلندمدت در ترازنامه جدید تبدیل شده است.

۵- حقوق صاحبان سهام:

۵-۱)در قسمت حقوق صاحبان سهام ترازنامه قدیم ، مقابل حساب سرمایه و داخل پرانتز تعداد سهم و مبلغ هر سهم پرداخت شده درج می گردید ، لیکن در ترازنامه جدید صرفا حساب سرمایه ثبت و در یادداشتهای همراه اطلاعات مربوط به تعداد و مبلغ هر سهم ذکر می گردد.

۵-۲) حساب افزایش سرمایه در جریان بعنوان دومین قلم ایجاد گردیده که مربوط به افزایش سرمایه واحد تجاری بوده که افزایش مذکور به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده لیکن مراحل ثبت آن در جریان بوده ضمن اینکه این حساب در ترازنامه قدیم وجود نداشته است.

۵-۳) حساب اندوخته صرف سهام در ترازنامه جدید ایجاد گردیده که مربوط به مابه التفاوت مبلغ فروش و مبلغ اسمی سهام منتشره و فروش رفته بابت افزایش سرمایه می باشد.

۵-۴) حساب مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بعد از حساب های اندوخته ای در ترازنامه جدید ایجاد گردیده و در ترازنامه قدیم این حساب ذکر نشده است.

۵-۵) حساب تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی مربوط به واحد های تجاری که دارای واحدهای مستقر در خارج از کشور هستند ، که بعنوان قلم ماقبل آخر در قسمت حقوق صاحبان سهام ترازنامه جدید ایجاد شده است.



طریقه ی تنظیم دفاعیه مالیاتی

تنظیم دفاعیه مالیاتی :

1. با استناد به ماده 237 قانون مالیات‌های مستقیم، گزارش کامل رسیدگی که مبنای صدور برگ تشخیص است را از اداره امور مالیاتی مربوطه استعلام نمایید. به حکم قانون، اداره امور مالیاتی موظف است اطلاعات مزبور را در اختیار مؤدی قرار دهد.

2. گزارش رسیدگی یاد شده را به دقت بررسی کنید.

3.نحوه رسیدگی را با مقررات قانون مالیات‌های مستقیم، آیین نامه‌های اجرایی، بخشنامه‌های سازمان امور مالیاتی، آرا شورایعالی مالیاتی و آرا دیوان عدالت اداری مقایسه و مغایرت‌های احتمالی را فهرست کنید.

4.لایحه دفاعیه خود با تصریح مغایرت‌های نحوه رسیدگی اداره امور مالیاتی با قوانین مقررات مراجع مذکور در فوق تنظیم نمایید. تنها به قوانین استناد کنید و از تطویل بی مورد کلام خودداری کنید.

5.در صورتی که به قانون اشراف ندارید، خطر نکنید، از مشاوران حرفه ای کمک بخواهید.

وقتی یکی از نمایندگان ماده 244 در جلسه رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی حضور ندارد:

1.دفاعیات خود را کتباً مطرح کنید. (فارغ از حضور و یا غیبت نمایندگان، همواره لایحه دفاعیه را در دفتر هیأت‌ها ثبت و رسید دریافت کنید).

2.مراتب عدم حضور نماینده غایب را کتباً در صورتجلسه رسیدگی اعلام و به استناد تبصره 1 ماده 244 موکدا عدم رسمیت جلسه اعلام و خواستار تجدید دعوت شوید.

3.در صورتیکه نماینده غایب، نماینده اتاق بازرگانی است، مراتب را به همراه تصویر صورتجلسه رسیدگی به اتاق تهران اعلام و ارسال نمایید.

اتاق تهران چه مسئولیتی در رابطه با نمایندگان بند 3 ماده 244 خود عهده دار است؟

1.در مواردی که غیبت نماینده اتاق تهران به استناد صورتجلسه رسیدگی، به شرحی که ذکر آن رفت اثبات شود، اتاق تهران قطعاً به همکاری خود با نماینده مزبور پایان خواهد داد. توجه داشته باشید که صرف اظهارات شفاهی مؤدیان در این رابطه ملاک عمل نخواهد بود.

2.در مواردی که در نتیجه اعتراض مؤدی و رسیدگی امور مالیاتی اتاق تهران، اثبات شود که نماینده اتاق نسبت به صیانت از " حقوق قانونی " مؤدیان در هنگام صدور رأی، مرتکب اهمال شده است. اتاق تهران به واسطه مسئولیت قانونی خود نسبت به قطع همکاری با نماینده مزبور اقدام خواهد کرد.

نمونه یک لایحه  دفاعیه مالیاتی:

امور محترم مالیاتی …………

موضوع:
درخواست رسیدگی مجدد مالیات عملكرد سال ……….(موضوع ماده ۲۳۸ ق.م.م)

باسلام  و احترام
باعنایت به برگ تشخیص عملكرد سال ………..(به شماره ………..مورخ … /…../…..)و نظر به دریافت مبانی تشخیص به استحضار میرساند مواردی در برگ تشخیص به شرح ذیل لحاظ نگردیده است كه مستدعی است دستور فرمائید در صورت امكان، مجدداً مورد رسیدگی قرارگیرد.

۱)   مبلغ ……………………  میلیون ریال که در بستانکار حساب سود وزیان سنواتی بوده، دو باروبصورت مضاعف  به مبلغ مشمول مالیات شرکت اضافه شده یکبار توسط شرکت ودر اظهارنامه ابراز گردیده ویکبار در جمع بستانکار حساب سود وزیان سنواتی (که توسط ممیز محترم استخراج  شده) به درآمد مشمول مالیات اضافه گردیده  است.

۲)    ممیز محترم جمع بستانکار حساب سود وزیان سنواتی را به جمع مشمول مالیات اضافه نموده ولی جمع بدهکار این حساب که هزینه های قاطع ومشخصی مانند هزینه حسابرسی هزینه بیمه  پیمانکاری وسایر موارد بوده لحاظ ننموده است خاطر نشان می سازد این مبالغ در اظهارنامه اعلام گردیده که مطابق با بند ۲۷ ماده ۱۴۸ق.م.م میباشد.

۳)   مبلغ ……….. میلیون ریال طی ۸ ردیف با اهمیت به شرح پیوست  از مجموع هزینه های سال عملكرد برگشت خورده ،كه برخی از موارد آن بخصوص ردیف ۱و۲ باتوجه به عدم انطباق با قوانین مالیاتی نیاز به بررسی مجدد دارد.(بطور مثال در خصوص ردیف ۱ ممیز محترم مبلغ ذکر شده در سند محضری (که معمولاً به جهت محاسبه حق الثبت توسط اداره دارایی به دفاتر اسناد رسمی اعلام  میگردد)را ملاک وماخذ  هزینه استهلاک بیل مکانیکی قرارداده در حالیکه قولنامه موجود  و وجوه پرداختی به فروشنده ونیززمان در اختیار گرفتن دستگاه چیز دیگری را نشان میدهد.بهر حال این برگشت هزینه مغایر با بند یک ودو ماده ۱۴۹ ق.م.م میباشد.

ویا در خصوص ردیف ۲ وبرگشت  هزینه های مطالبات مشکوک الوصول به استحضار میرساند این سند نه تنها برآوردی نبوده بلکه متکی به اسنادقانونی جهت لاوصول بودن آن است ودقیقاتمامی بند های آیین نامه مربوطه در این خصوص رعایت شده ،لذا برگشت این هزینه مغایر با بند ۱۱ ماده ۱۴۸ ق.م.م میباشد.

مستدعی است با عنایت به موارد مذكور واسناد ومدارك پیوست دستور تجدید رسیدگی صادرنمائید تا انشاء الله پرونده سال ………… این شركت با توافق  قطعی گردد/.



انواع کتمان درآمد از نظر سازمان امور مالیاتی
انواع کتمان درآمد از نظر سازمان امور مالیاتی


1-    عدم ثبت درآمد در دفاتر و یا کمتر ثبت کردن آن ها از طریق به وجود آوردن خریداران ساختگی و کد (شماره) اقتصادی جعلی و یا کد دیگران، مخصوصا موسساتی که فروش کالای آنها از طریق شعبه، نمایندگی و غیره به عمل می آید.

2-    حساب سازی و حساب به حساب کردن ثبت فروش یا درآمد در حساب های بستانکاران، جاری شرکا و غیره. 

3-    ثبت خرید کالا و دارایی در حساب هزینه برخلاف موازین مربوطه. 

4-    اضافه منظور نمودن قیمت خرید کالا و دارایی از طریق به وجودآوردن فروشندگان و فاکتورهای ساختگی و یا ثبت خرید کالا و هزینه هایی که واقعیت ندارند.

5-    کمتر تحویل گرفتن مقدار یا تعداد کالاهای خریداری داخل یا وارداتی و ثبت تمامی مبلغ خرید در دفاتر. 

6-    ثبت هزینه های مستقیم خرید یا واردات کالا در حساب هزینه های جاری. 

7-    متورم کردن مبلغ مندرج در فاکتورهای خرید و هزینه ها از طریق تبانی با مشتری.

8-    منظور نمودن هزینه های واهی و شخصی به حساب هزینه های موسسه.

9-    ارائه صورتحساب های خرید و هزینه ها بیش از یکبار به حسابرسان.

10-    خارج کردن کالاهای سالم از حساب ها به عنوان ضایعات و عدم ثبت فروش آنها در دفاتر.

11-    دست کاری در وسایل اندازه گیری کالا (کم فروشی) و سواستفاده از صندوق های فروش نقدی و عدم ثبت فروش واقعی در دفاتر.

12-    منظور نمودن مطالبات لاوصول واهی و یاعدم ثبت وصول مطالبات حذف شده. 

13-    بستانکار نمودن حساب مشتریان بابت برگشت واهی کالا و منظور نمودن تخفیفات نقدی ساختگی به حساب مشتریان. 

14-    خارج نمودن دارایی های مستهلک شده از حساب ها به منظور کتمان درآمد وفروش آنها در زمان واگذاری یا انحلال. 

15-    تسعیر غیر واقعی نرخ ارز به منظور کتمان سود و نشان دادن زیان.

16-    انعقاد قراردادهای صوری و فاکتورهای ساختگی خرید مواد، کالا و هزینه. 

17-    عدم ثبت برخی از هزینه ها به منظور کتمان برخی از درآمدها. 

18-    ارائه قیمت تمام شده کالای ساخته شده بیشتر از قیمت واقعی از طریق افزایش غیرواقعی قیمت مواد یا موادی که خریداری نشده، دستمزد  و سربار تولید.

19-    جایگزین کردن مواد اولیه ارزان قیمت به جای مواد گران قیمت. 

20-     از بین بردن گزارش های خروجی جعلی به جای گزارش های خروجی اصلی. 

21-    حذف، الحاق و تغییر اعداد و اطلاعاتی که قبلا به کامپیوتر داده شده است از طریق دستکاری در برنامه کامپیوتر. 

22-    استفاده از نرم افزارهای متعدد به منظور تهیه صورت های مالی متفاوت برای شرکت و سازمان امور مالیاتی.



مزایای تشخیص مالیات براساس اطلاعات اقتصادی مؤدیان

وزیر دادگستری، با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی کشور باید اصلی ترین پایگاه و اساس گردش اطلاعات اقتصادی کشور باشد، گفت: همه ارکان نظام باید این سازمان را در برخورداری از اطلاعات جامع و کامل اقتصادی حمایت کنند و در موقع لزوم، اطلاعات مالی این سازمان مبنای برنامه های اقتصادی کشور قرار گیرد. 

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی، روز چهارشنبه 14 مهرماه، در مراسم افتتاحیه اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور، خواستار اجرای هر چه سریعتر طرح جامع مالیاتی و بومی سازی آن با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی شد.

وی با بیان اینکه بهترین راه مقابله با فرار مالیاتی و نظارت و کنترل بر آن، ایجاد نرم افزارهای کارآمد است، عنوان داشت: نقش نرم افزار در کنترل فرار مالیاتی کارآمدتر از هر عامل دیگری است. 

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با اشاره به اینکه روند رشد درآمدهای مالیاتی در طی سال های اخیر، روند مطلوبی بوده، اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی کشور عملکرد خوبی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته به طوریکه در حال حاضر سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه جاری نسبت به سهم نفت، فاصله نسبتا زیادی گرفته است. 

وی با ذکر این مطلب که در تمام دنیا، بزرگترین تشکیلات اداری و دقیق ترین قواعد و قوانین در نظام های مالیاتی ایجاد شده، گفت: به ویژه درکشورهای توسعه یافته، فرار مالیاتی یک منکر بزرگ و بدون بخشش محسوب می شود و حتی بالاترین مقامات کشوری نیز حق فرار مالیاتی ندارند و به شدت با آنها برخورد می شود.

وزیر دادگستری، سازمان امور مالیاتی کشور را عامل و کارگزار سلامت اجتماعی عنوان کرد و خطاب به مدیران و کارگزاران نظام مالیاتی گفت: شما سربازان سپاه سلامت اجتماعی و اقتصادی هستید. 

وی ادامه داد: افرادی که مرتکب فرار می شوند، در حقیقت مال یک ملت را نمی پردازند که این فعل حرام باعث می شود که تکالیف عبادی و شرعی افراد نیز مورد قبول واقع نشود.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت مالیات مقدم بر زکات و سایر وجوهات شرعی است، عنوان داشت: هر فردی از جامعه که دارای درآمد است، باید پرونده مالیاتی داشته و مالیات بپردازد؛ چرا که پرداخت مالیات در ارتباط با رفع مسایل اساسی اجتماعی و اقتصادی کشور است. 

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، به فاصله زیاد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران و سایر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اشاره کرد و گفت: ما با بالا بردن نرخ مالیات‏ها به منظور افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی موافق نیستیم و بهترین راه افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش فرارهای مالیاتی و ایجاد پایه های جدید مالیاتی است.

وی در ادامه سخنان خود به دریافت عادلانه، منصفانه و همراه با اخلاق مالیات تاکید کرد و گفت: مالیات حقوق عامه است اما این باعث نمی شود که حقوق فردی نادیده انگاشته شود؛ لذا مالیات باید با وسواس، دقت و منطبق بر عدالت اخذ شود چرا که انصاف، عدالت و اخلاق است که باعث می شود مالیات برکت داشته باشد و اقتصاد کشور را شکوفا کند.

وی شفافیت اقتصادی را مهمترین عامل پیشگیری از مفاسد اقتصادی عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من، همه افراد جامعه که به هر نحوی درآمد دارند باید دارای پرونده مالیاتی باشند و حتی افرادی که از مالیات معاف هستند نیز باید اظهارنامه بدهند و تنها در این صورت است که نظم و قاعده در کشور ایجاد می شود و حساب و کتاب همه افراد روشن است.



با ما تماس بگیرید

09123645433

@TaxAndAcc

Www.HesabPardazanBartar.ir

@HPBacc

09363645433




اطلاعات مالی در تعیین مالیات چه نقشی دارد؟

در یک فعالیت اقتصادی سالم و کارآمد، ضمن آنکه مردم از درآمد معقول و منطقی برخوردار می باشند، هزینه‌های دولت نیز بمنظور اداره امور کشور و رفاه عمومی از محل مالیاتهای حاصل از این درآمدها تامین می‌گردد. بدین ترتیب نقش مالیات بر اقتصاد کشور به روشنی نمایان می شود.

فرآیند دریافت مالیات از جمله وظایف مهم دولت است که با وجود قوانین شفاف باعث می گردد که مالیات حقه دولت به نحو مناسب، بدون تبعیض و با رعایت مبانی عدالت مالیاتی وصول گردد.

این فرآیند خود شامل مراحل چندگانه ای می باشد که مرحله رسیدگی و تشخیص مالیات یکی از بخش های مهم سیستم مالیاتی بشمار می آید و تنها با کارکرد درست این بخش است که اهداف نظام مالیاتی تحقق پیدا می کند و مستندات و اطلاعات مالی نقش تعیین کننده ای در این بخش ایفا می نماید. لذا یکی از مهمترین موضوعاتی که هم در ماده 120 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و نیز قانون اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم بر آن تاکید گردیده ایجاد و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی در تعیین مالیات می باشد.

با استفاده ازاطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی به‌روز و توانمند علاوه بر اینکه تشخیص مالیات بدرستی صورت می پذیرد، زمینه های تسهیل و تسریع در انجام امور مودیان، افزایش رضایت‌مندی و تحقق عدالت مالیاتی نیز مهیا می گردد.

بموجب ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور در جهت شفافیت فعالیت های اقتصادی موظف به ایجاد پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی گردیده است.

همچنین بر اساس تبصره ماده 97 قانون می بایست حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ اصلاحیه قانون، بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال گردد.

بر اساس قانون مذکور، امکان استفاده سازمان امور مالیاتی کشور از پایگاه‌های اطلاعاتی سایر دستگاه‌ها و مراجع نیز فراهم گردیده و کلیه سازمان‌های دولتی و غیردولتی(سازمان ثبت اسناد و املاک، بانکها و موسسات مالی و اعتباری و ... ) مکلف به همکاری کامل با سازمان امور مالیاتی کشور گردیده اند.

همچنین در اصلاحیه جدید قانون علاوه بر تاکید بر ایجاد و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی، استفاده از صندوق مکانیزه فروش (تبصره 2 ماده 169)، ایجاد و راه اندازی سامانه انجام معاملات وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی برای مدیریت کلیه مراحل مناقصات و مزایده ها و امکان دسترسی آنلاین سازمان امور مالیاتی برآن (تبصره 5 ماده 169) و امکان استفاده از خدمات حسابداران رسمی برای تشخیص مالیات  (ماده 272) نیز مورد تاکید واقع شده است.

بنابر این هر چه امکان دسترسی به اطلاعات مالی فعالان اقتصادی بیشتر باشد به همان نسبت محاسبه مالیات می تواند دقیق تر صورت پذیرد. بر همین اساس قانونگذار تأکید خاصی بر سامانه و پایگاه اطلاعاتی مودیان داشته و مصادیق مذکور نیز جملگی حاکی از این توجه ویژه به نقش اطلاعات و این پایگاه ها در امر تعیین مالیات داشته است.

مطالب مرتبط



آیا میتوان به برگ مالیات قطعی صادر شده اعتراض کرد

آیا میتوان به برگ مالیات قطعی صادر شده اعتراض کرد


طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیاتهای مستقیم هم مودی و هم اداره امور مالیاتی میتوانند ظرف مدت یکماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیئات حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را خواستار شوند اما برای این امر باید دلایل و مستندات کافی ارئه کنند .
خوب این برای زمانی است که رای قطعی تازه به شما ابلاغ شده است و شما یکماه فرصت دارید در اعتراض به این رای با مدارک و مستندات کافی اقدام نمایید ،این مهلت یکماهه آخرین مرحله برای شما در قطعی و لازم الپرداخت شدن مالیات عملکرد سال مربوطه شماست ،حالا اگر این مهلت یکماهه گذشته باشد و شما اعتراضی نکرده اید و یا پس از این یکماه مدارکی به دست شما رسیده که متوجه میشوید میتواند نتیجه رای را به نفع شما تغییر دهد اکنون چه بایدکرد ؟ این سوالیست که ذهن شما را بلافاصله بعد از دیدن رقم برگ قطعی که انتظارش را نداشته اید مشغول می کند .
در پاسخ اینکه چه باید کرد به ماده ۲۵۱ مکرر اشاره می کنیم که هنوز یک راه دیگر برای شما باقی مانده است .
این ماده در مورد مالیات های مستقیم و غیر مستقیم قطعی شده است که در مرجع دیگری قابل طرح نیست یعنی طبق قانون تمامی مراحل را پشت سر گذاشته اید و همچنین به استناد مدارک و دلایل کافی ادعای غیر عادلانه بودن مالیات قطعی شده را دارید .
راه حل این است که درخواستتان را طی نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی ارائه دهید . وزیر اقتصاد و دارایی با اختیارات خود پرونده مورد نظر را به هیئتی مرکب از ۳ نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع میدهد .
به منظور ارائه تقاضا و اعتراض به حکم قطعی مالیاتی ، باید فرم پیوستی را تکمیل و مستندات را ضمیمه نمایید و به دبیر خانه تسلیم نمایید که نحوه تکمیل فرم و نامه درخواست در دوره صفر تا صد مالیاتی این هفته استاد حاجی محمدی مفصلاً تفسیر می گردد .
پس از ارائه فرم پیوست و نامه به دبیرخانه ۲۵۱ مکرر ، مدارک بررسی و در صورت وجود نواقص ظرف ۲ هفته مراتب را به مودی اعلام میکنند . در صورتی که فرم پیوست بطور صحیح تکمیل و ارائه نشود و یا مستندات کافی نباشد دبیرخانه موضوع را بلا اقدام تلقی و مختومه می نماید .
هیئات مذکور مدارک ارائه شده شما را مجدداً بررسی کرده و رای آنها به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می باشد و جای هیچگونه اعتراض و بررسی دیگری وجود ندارد .
یک نکته دیگر که دانستنش برای بد نیست اینکه سازمان امورمالیاتی به موجب بخشنامه ۲۳۲/۱۶۲۷/۶۰۲۱۲ مورخ ۱۳۸۷/۰۶/۲۴ نظر به اینکه در برخی موارد در مواقع اعتراض مودیان اداره امور مالیاتی کلیه سوابق و پرونده چندساله مودی را بدون تهیه کپی از مدارک آنها برای مراجع مذکور جهت رسیدگی ارسال مینماید فاین امر در برخی موارد از جمله درخواست گواهی و یا سایر اقدامات قانونی به علت عدم دسترسی به پرونده مشکلات عدیده ای برای مودیان و واحد مالیاتی ایجاد می شد که مقرر گردید تا در هنگام ارسال پرونده ها صرفاً اطلاعات سال مورد اعتراض مودی و اسناد مرتبط با آن فرستاده شود و از مدارک با اهمیت پرونده تصویر (کپی) تهیه شده و در پوشه فری نگهداری گردد .

 

دانلود فرم اعتراض ماده 251 قانون م م

ماده 251 قانون مالیات مستقیم

باب پنجم: سازمان تشخیص و مراجع مالیاتی- فصل سوم- مرجع حل اختلاف مالیاتی
مؤدی یا اداره امور مالیاتی می‌توانند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اختلاف مالیاتی، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رأی و تجدید رسیدگی را درخواست کنند.
*** به موجب ماده (۱۱۲) قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب ۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۰ این ماده اصلاح شده است.
** قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب سوم اسفند ماه یک هزار و سیصد و ‌شصت و شش مجلس شورای اسلامی (تاریخ اجرا از اول سال ۱۳۶۸) ماده ۲۵۱- مؤدی یا ممیزکل مالیاتی مربوط می‌تواند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ آراء قطعی هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی به مؤدی جز در مواردی که رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مؤدی یا مأمور تشخیص قطعیت می‌یابد، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات ‌موضوعه و یا نقص رسیدگی با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت کنند و نقض رأی و تجدید رسیدگی را بخواهند.